Standardy ochrony dzieci w
duszpasterstwie parafialnym
Spis treści
Preambuła
Wstęp
Specyfika
środowiska parafialnego
Objaśnienie
terminów
Standard
1
Stworzenie
i zachowanie bezpiecznego środowiska w parafii
Standard
2
Weryfikacja,
delegowanie i edukacja duchownych, osób konsekrowanych i świeckich pracujących
z dziećmi i z osobami bezbronnymi w parafii
1.
Obowiązki proboszcza
2.
Obowiązki duszpasterzy dzieci
Standard
3
Sposób
reagowania na oskarżenia lub niewłaściwe zachowania
Standard
4
Zapewnienie
opieki i wsparcia osobom, które zgłaszają krzywdę
Standard
5
Sposób
postępowania z oskarżonymi o wykorzystanie seksualne i przemoc
Standard
6
Zasady
chroniące w obszarze parafialnym
1.
Zasady chroniące dotyczące dzieci
1.1.
Zasady chroniące w kontakcie bezpośrednim
2.
Zasady chroniące dotyczące wszystkich, również dorosłych
Standard
7
Edukacja
dzieci i osób bezbronnych w ochronie swoich granic
Standard
8
Szkolenie
i stałe wsparcie dla osób zajmujących się profilaktyką
Standard
9
Zapewnienie
jakości i ciągłości działań w zakresie prewencji
Załączniki
·
Załącznik
1 – Oświadczenie dotyczące
niekaralności za przestępstwa na szkodę dzieci
·
Załącznik
2 - Oświadczenie o zapoznaniu się z polityką ochrony dzieci i zobowiązaniu do
jej - przestrzegania
·
Załącznik
3 - Zasady sporządzania notatki dotyczącej zdarzenia
·
Załącznik
4 - Oświadczenie o zachowaniu poufności informacji powziętych w procesie postępowania
w sprawie krzywdzenia dziecka oraz przetwarzanych danych osobowych
·
Załącznik
5 - Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi
Wstęp
W oparciu o inicjatywy i dyskusje
międzynarodowe, raporty z badań na temat sytuacji dzieci w Polsce oraz coraz
wyraźniejsze zaniepokojenie opinii publicznej postulat opracowania
ogólnopolskiej strategii ochrony dzieci przed przemocą w naszym kraju docierał
do świadomości społecznej w latach 2016-2018 w kierunku opracowania i wdrożenia
„Narodowej strategii walki z przemocą wobec dzieci”. We wnioskach różnych środowisk
podkreślano, że potrzebne są działania oparte na wiedzy, empatii, dobrej diagnozie
i skoordynowanym zarządzaniu. Uznawano, że obok zagrożeń, na jakie narażone są
dzieci i przed którymi należy je chronić, należy skoncentrować uwagę na
szukaniu takich form wspierania i ochrony dzieci oraz reagowania na przemoc,
które nie tylko będą zabezpieczały je przed dalszą przemocą, lecz także stworzą
warunki do świadomego ich udziału w budowaniu bezpiecznych środowisk, czyli
wyrzeczenia się wszelkiej przemocy wobec słabszych. Strategia, jaka wyłaniała
się z dyskusji, zmierzała do usystematyzowania działań na rzecz dzieci,
rozproszonych w licznych aktach prawnych, w spójny program działań
realizowanych wszędzie tam, gdzie przebywają dzieci, gdzie się uczą, doskonalą
swoje umiejętności artystyczne i sportowe, gdzie otrzymują pomoc w rozwoju
duchowym i religijnym.
Aby ta strategia mogła się stać
obowiązującym prawem w społeczeństwie, którego wrażliwość została stępiona podziałami
uniemożliwiającymi wspólne i spójne działania, potrzeba było szoku
spowodowanego śmiercią Kamilka z Częstochowy. Jego gehenna działa się pośród
niezdolności otoczenia do rozpoznania krzywdzenia i do adekwatnego reagowania
na nie. To jego śmierć przyspieszyła niemal jednomyślne przyjęcie jeszcze przed
październikowymi wyborami do Sejmu rozwiązań zawartych w tzw. Ustawie Kamilka.
Ta ustawa zrodzona z odruchu solidarności ponad wszystkimi podziałami została
bezzwłocznie przyjęta przez Kościół. Odpowiedź pasterzy, osób duchownych i
kompetentnych świeckich od wielu lat zaangażowanych w ochronę dzieci oraz osób
bezbronnych przed przemocą sprawiła, że Kościół jako jedna z pierwszych
instytucji postanowił przyjąć i wdrożyć w swoich placówkach standardy ochrony
dzieci przed przemocą. To zaangażowanie nie jest przypadkowe. Przez nie Kościół
realizuje misję powierzoną mu przez Pana, aby nie zginęło żadne z tych
najmniejszych. W oparciu to tę ewangeliczną misję uznaje, że dobro dziecka jest
najważniejsze. Ludzie Kościoła przyjmują nie tylko ustawową, lecz przede
wszystkim moralną odpowiedzialność za ochronę i promowanie dobra wszystkich
dzieci oraz zobowiązują się dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne i
przyjazne środowisko, w którym dzieci są szanowane i doceniane. Niedopuszczalne
jest bowiem stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek
formie. Wszyscy jesteśmy więc zobowiązani do uczenia się rozpoznawania tych,
którzy potrzebują pomocy i wsparcia oraz bezzwłocznego podejmowania działań w
przypadku podejrzeń lub ujawnienia okoliczności, które mogą wskazywać, że
dziecku zagraża lub dzieje się krzywda. Kościół działa sprawnie i zgodnie z
procedurami, aby zapewnić dzieciom skuteczną pomoc i wsparcie na jak
najwcześniejszym etapie, przestrzegając praw dziecka wynikających z Konwencji o
Prawach Dziecka. Powiedzenie: „Gdzie kończy się wiedza, zaczyna się przemoc”
wyznacza cel standardów. Posiadając odpowiednią wiedzę i mając świadomość
zagrożeń, Kościół może w odpowiedni sposób zapobiec krzywdzie i skutecznie
ochronić przed nią dzieci oraz osoby bezbronne.
Specyfika
środowiska parafialnego
Parafia, jako podstawowa komórka
instytucjonalna Kościoła, wyróżnia się specyficznymi obszarami działania.
Odprawiane są w niej liczne nabożeństwa i uroczystości oraz sprawowane są
sakramenty (Eucharystii, chrztu, I Komunii Świętej, bierzmowania, małżeństwa
oraz pokuty i pojednania). W parafii żegnamy też naszych zmarłych. Odwiedziny
chorych oraz wizyty duszpasterskie dają okazję do wglądu m.in. w sytuację rodzinną,
materialną parafian, również w kontekście zauważenia krzywdy i przemocy, a co
za tym idzie dają możliwość podjęcia odpowiednich kroków zapobiegawczych lub
interwencji. W parafii funkcjonują różne grupy duszpasterskie, odbywają się
zbiórki ministrantów, lektorów, próby scholi, wyjazdy parafialne z księdzem,
np. pielgrzymki, wyjazdy z ministrantami, scholą itp. Prowadzone są często
kawiarenki parafialne, świetlice. Funkcjonują kancelaria parafialna oraz media
parafialne (strony www, gazetki, profile w mediach społecznościowych). Istnieje
rada parafialna, a parafia dysponuje i zarządza własnymi finansami.
Praktykowany jest też jasny podział hierarchiczny: proboszcz, wikariusze itd.
Proboszcz zazwyczaj towarzyszy parafianom przez wiele lat ich rozwoju
religijnego. Bywa, że parafianie uczestniczą w uroczystościach związanych z
życiem osobistym duszpasterzy, np. prymicje, rocznice itp. Również księża
zapraszani są przez parafian na uroczystości rodzinne. W parafii zatrudniane są
osoby świeckie lub siostry zakonne jako pracownicy parafialni lub posługujący
jako wolontariusze, np. szafarz, prezes ministrantów, ceremoniarz, zakrystianin,
kościelny, konserwator, gospodyni, grabarz itp. Dodatkowo w parafii i przy
parafii funkcjonują często osoby, które potrzebują pomocy i jej szukają, np.
bezdomni czy więźniowie. Czasem też parafia użycza lub udostępniania
pomieszczenia parafialne innym podmiotom zewnętrznym.
To w parafii głównie toczy się życie
sakramentalne wiernych, a życie rodzinne wokół celebracji roku liturgicznego.
Rodzice w zaufaniu przyprowadzają swoje dzieci do parafii i oczekują, że będą
tam one bezpieczne. Parafianie są osobami w różnym wieku, w różnej sytuacji
rodzinnej, zawodowej, a duszpasterze oraz osoby pracujące na rzecz parafii mają
nierzadko wgląd w ich potrzeby oraz możliwość zaradzenia im.
Z tego powodu standardy ochrony dzieci w
obszarze parafialnym poszerzone zostały o ochronę osób dorosłych i nie dotyczy
to wyłącznie osób zależnych, bezbronnych, lecz wszystkich. Mają one za zadanie
chronić przed wszelkiego rodzaju nadużyciami, przed krzywdą, przemocą, w tym
przed wykorzystaniem seksualnym. Działają w obie strony – chronią zarówno
parafian, jak i osoby duchowne, pracowników i wolontariuszy parafii. Ten
szeroki zakres działalności oraz wielość osób zaangażowanych w życie parafialne,
mogących mieć dostęp do dzieci i młodzieży oraz posiadających wgląd w prywatne
życie parafian, zobowiązuje nas do szczegółowego opracowania zasad ochronnych.
Sama dynamika życia parafialnego zawiera
w sobie specyficzne czynniki chroniące przed przemocą, takie jak: poczucie
sacrum, permanentna formacja, społeczne zaufanie, poczucie przynależności i
wzajemnej odpowiedzialności, relacje oparte na zasadach ewangelicznych,
wspólnotowość, w tym przynależność młodzieży do pozytywnej grupy rówieśniczej
oraz publiczność działań (większość aktywności dzieje się na oczach innych), w
tym nadzór rodziców. Dodatkowo, przy okazji np. nagłych wezwań do chorych lub
podczas wizyt duszpasterskich, istnieje możliwość dostrzeżenia specyficznych
potrzeb parafian lub deficytów, w tym przemocy w obszarze rodzinnym i podjęcia
odpowiedniej interwencji. Księża posługujący w parafii są często tymi osobami,
do których zwracają się o pomoc osoby doświadczające jakiejkolwiek krzywdy,
szukające wsparcia i zrozumienia.
Jednakże w specyficznej dynamice życia
parafialnego obecne są również czynniki zagrażające, ułatwiające zaistnienie
przemocy. Będą nimi np. społeczne zaufanie i autorytet, jakim cieszą się
księża, w tym klerykalizm, a także atmosfera zależności i posłuszeństwa
hierarchii sprzyjająca zachowywaniu tajemnicy oraz brak nadzoru z zewnątrz.
Wiedza duszpasterzy o życiu parafian, znajomość ich tajemnic, warunków
materialnych, problemów i potrzeb oraz fizyczna obecność w ich przestrzeni
prywatnej daje możliwość manipulacji i wykorzystania, stanowi poważny czynnik
zagrożenia. Niebezpieczne jest też nawiązywanie przez księży specyficznych
relacji, polegających na wyróżnianiu wybranych parafian. Niedojrzałość księży
czy zaangażowanych współpracowników, np. tzw. charyzmatycznych i autorytarnych
liderów-celebrytów, zawsze będzie zagrożeniem. Ewentualny brak wiedzy i
kompetencji spowiedników zawsze będą sprzyjały wystąpieniu nadużyć duchowych. Z
wyżej wymienionych powodów zredagowane zostały poniższe standardy ochrony.
Objaśnienie
terminów
Osoby,
ich role i funkcje w Kościele
·
duchowny – ochrzczony mężczyzna, który przyjął sakrament
święceń.
·
duchowieństwo, kler – (diakoni,
księża, biskupi) – mężczyźni ochrzczeni, którzy przyjęli święcenia w stopniu
diakonatu, prezbiteratu lub biskupie.
·
osoby konsekrowane – osoby, które w
sposób szczególny poświęcają życie Bogu. Łączy je konsekracja, która wiąże się
ze złożeniem Bogu ślubów czystości oraz najczęściej również ubóstwa i
posłuszeństwa, choć zależy to od formy życia konsekrowanego. Należą do nich
członkowie stowarzyszeń zakonnych oraz świeckie osoby konsekrowane.
·
osoba świecka – członek Kościoła katolickiego
bez święceń.
·
biskup – biskup diecezjalny, ordynariusz
ordynariatu i prałat Prałatury Personalnej Kościoła łacińskiego oraz hierarcha
Kościołów wschodnich.
·
proboszcz – prezbiter mianowany przez biskupa
diecezjalnego na urząd proboszcza lub administratora.
·
personel kościelny – duchowny,
osoba zakonna lub inna osoba zatrudniona przez Kościół na podstawie umowy,
podwykonawstwa, dobrowolnie lub nieodpłatnie.
·
szafarz nadzwyczajny Komunii Świętej – osoba
wyznaczona do udzielania Komunii Świętej, niemająca święceń.
·
wolontariusz – osoba, która na rzecz innych osób lub
danej grupy społecznej, dobrowolnie i bezpłatnie świadczy pracę wykraczającą poza
związki rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie. Określenie „bezpłatna” nie oznacza
„bezinteresowna”, lecz „bez wynagrodzenia materialnego”.
·
organizator wyjazdu – osoba/podmiot
uprawniony do organizacji wyjazdu dzieci – parafie, wspólnoty religijne, szkoły
i placówki, przedsiębiorcy podlegający ustawie o usługach turystycznych, osoby
fizyczne, osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej.
Organizacja
posługi Kościoła
·
diecezja – diecezja, archidiecezja, ordynariat
lub prałatura personalna Kościoła łacińskiego i eparchia Kościoła wschodniego.
·
parafia – określona wspólnota wiernych,
utworzona na sposób stały w Kościele partykularnym, nad którą pasterską
pieczę, pod władzą biskupa diecezjalnego, powierza się proboszczowi jako jej
własnemu pasterzowi.
·
duszpasterstwo, w tym duszpasterstwo parafialne – sytuacja, w
której jedna osoba jest odpowiedzialna za dobro drugiej lub za wspólnotę
wyznaniową. Obejmuje celebrowanie liturgii, zapewnienie porad i wsparcia
duchowego, edukację, poradnictwo, opiekę medyczną i pomoc w potrzebie. Wszelka
praca polegająca na nadzorze lub wychowaniu dzieci jest dziełem duszpasterskim.
·
duszpasterstwo pozaparafialne –
duszpasterstwa, wspólnoty, grupy gromadzące młodych ludzi (młodzież licealna,
studenci, młodzi dorośli), w tym wolontariaty, wakacyjne spotkania młodych
(organizowane przez zakony, zgromadzenia zakonne, wspólnoty), festiwale
młodzieżowe, rekolekcje wyjazdowe, wspólnoty różnych stanów, pielgrzymki
piesze, pielgrzymki autokarowe, środowiska harcerskie. To dzieła, które mogą
działać przy parafiach, ale mają struktury pozaparafialne.
Dzieci,
osoby bezradne i bezbronne
·
dziecko – osoba poniżej 18. roku życia; z
dzieckiem zrównana jest osoba po ukończeniu 18. roku życia trwale niezdolna do
posługiwania się rozumem
·
małoletni – w rozumieniu polskiego prawa cywilnego
osoba, która nie ukończyła 18 lat (wyjątkiem jest kobieta, która po ukończeniu
16 roku życia zawarła małżeństwo)
·
nieletni – w rozumieniu prawa karnego osoba,
która w momencie popełnienia czynu zabronionego nie ukończyła 17. roku życia.
·
wiek bezwzględnej ochrony – wiek niższy
niż wiek zgody. Czynność seksualna z osobą w wieku ochronnym jest czynem
zabronionym (wykorzystaniem seksualnym), a osoba dopuszczająca się jej i lub
doprowadzająca do niej podlega odpowiedzialności karnej. W Polsce obecnie
wynosi 15 lat.
·
dziecko wykorzystane seksualnie – każde dziecko
w wieku bezwzględnej ochrony, jeśli osoba dojrzała seksualnie, czy to przez
świadome działanie, czy też przez zaniedbywanie swoich społecznych obowiązków
lub obowiązków wynikających ze specyficznej odpowiedzialności za dziecko,
dopuszcza się zaangażowania dziecka w jakąkolwiek aktywność natury seksualnej,
której intencją jest zaspokojenie osoby dorosłej (Standing Committee on
Sexually Abused Children).
·
opiekun – osoba sprawująca pieczę nad dzieckiem,
uprawniona do reprezentacji dziecka oraz posiadająca władzę prawną do dbania o
interesy osobiste i majątkowe innej osoby (rodzic, rodzic zastępczy lub osoba
uprawniona przez rodzica).
·
zgoda opiekuna – zgoda rodziców albo zgoda
opiekuna, rodzica zastępczego lub opiekuna tymczasowego. Jednak w przypadku braku
porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o
konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny (orzeczenie sądu
opiekuńczego zastępuje zgodę rodziców).
·
osoba dorosła bezbronna zgodnie z art. 1 ust. 2 b)
Vos estis lux mundi –
każda osoba znajdująca się w stanie niepełnosprawności, upośledzeniu fizycznym
lub psychicznym albo pozbawiona wolności osobistej, która w rzeczywistości,
nawet sporadycznie, ogranicza ich zdolność zrozumienia, chęci lub
przeciwstawienia się przestępstwu w inny sposób.
Różne
formy przemocy
·
uwikłanie – każda relacja, w której ktoś
doświadcza strachu, lęku, poczucia winy, poczucia krzywdy, frustracji,
poniżenia, zniewolenia, zależności, dominacji, niemożności bycia sobą,
nieszczerości, braku autentyczności, przemocy emocjonalnej, fizycznej,
seksualnej czy ekonomicznej.
·
nadużycie – postępowanie lub czyn niezgodny z
przyjętymi normami postępowania, a nadużywać oznacza użyć ponad miarę
oraz wykorzystać coś w niewłaściwy sposób lub w nadmiernym stopniu (Słownik
Języka Polskiego).
·
nadużycie władzy – nadużycie stanowiska, funkcji
lub obowiązku w celu wykorzystania innej osoby. Może przybierać różne formy i
obejmować sytuacje, w których dana osoba ma władzę nad inną osobą na mocy
swojego związku (np. pracodawca i pracownik, nauczyciel i uczeń, trener i
sportowiec, rodzic lub opiekun i dziecko, duchowny/osoba zakonna i parafianin)
i wykorzystuje tę władzę na swoją korzyść.
·
przemoc duchowa – odwoływanie się do przekonań
religijnych i wiary osoby w celu wyrządzenia jej szkody. Może mieć negatywny
wpływ na duchowość osoby poszkodowanej, zwłaszcza gdy dopuszcza się jej osoba
posiadająca duchowy autorytet i zaufanie w Kościele.
·
przemoc domowa – jednorazowe lub powtarzające
się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste
osób, w szczególności narażające na niebezpieczeństwo utraty życia lub
zdrowia, naruszające godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym wolność
seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także
wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą (art. 2
Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie).
·
zaniedbanie (wobec osoby dorosłej) – niezapewnienie
przez opiekuna środków niezbędnych do życia osobie, którą się opiekuje.
·
przemoc wobec osób starszych – pojedyncze lub
powtarzające się działanie lub brak odpowiedniego działania, mające miejsce w
jakimkolwiek związku, w którym oczekuje się zaufania, które powoduje krzywdę
lub cierpienie starszej osoby.
·
przemoc emocjonalna (dorośli) – powszechna
forma przemocy mająca miejsce w bliskich związkach. Przemoc emocjonalna jest
definiowana jako molestowanie, które ma miejsce, gdy dana osoba jest poddawana zachowaniom
lub działaniom mającym na celu jej kontrolowanie, z zamiarem wyrządzenia jej
krzywdy emocjonalnej lub strachu, poprzez manipulację, izolację lub
zastraszanie.
·
bullying – znęcanie, zastraszanie, prześladowanie
werbalne, społeczne, a także fizyczne.
·
gaslighting – przemoc psychiczna polegająca na
manipulowania drugą osobą w taki sposób, że ofiara przemocy z czasem przestaje
ufać swoim osądom, staje się zdezorientowana, zalękniona i traci zaufanie do
swojej pamięci czy percepcji. Jeśli manipulacja jest stosowana stale i
metodycznie, może w końcu doprowadzić do tego, że ofiara zacznie kwestionować
swoje zdrowie psychiczne. W ten sposób manipulator przejmuje nad nią całkowitą
kontrolę.
·
grooming (wobec dorosłego) – zachowania
mające na celu izolację osoby, uczynienie jej zależną, skłonną do zaufania i
bardziej podatną na agresywne zachowanie.
·
seksizm – uprzedzenie lub dyskryminacja ze
względu na płeć.
·
seksualizacja – proces, w wyniku którego
wartościowanie drugiej osoby oraz siebie samego/siebie samej
dokonywane jest przez pryzmat atrakcyjności seksualnej, uprzedmiotowienie
osoby pod względem seksualnym lub narzucanie seksualności w niewłaściwy sposób
(wg Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego).10
·
cyberprzemoc – wszelka przemoc z użyciem technologii
informacyjnych i komunikacyjnych – komunikatorów, czatów, stron internetowych,
mediów społecznościowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów. Może mieć formę wulgarnych
wiadomości, obraźliwych komentarzy (hejt, trolling), rozpowszechniania zdjęć
ukazujących dziecko w niekorzystnym świetle, zastraszania, śledzenia (cyberstalking),
ujawniania tajemnic (outing) itp.
Wsparcie
·
Niebieska Linia –
https://www.niebieskalinia.info/
·
procedura „Niebieskie Karty” – jest
narzędziem, którego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa osobie
doznającej przemocy domowej, obejmuje też współpracę przedstawicieli różnych
instytucji i podmiotów, które są zobowiązane do reagowania w przypadku
uzyskania informacji o wystąpieniu przemocy domowej.
Przestępstwa
motywowane seksualnie
·
przestępstwo kanoniczne wykorzystywania seksualnego – może być
popełnione przez duchownego, członka instytutu życia konsekrowanego lub
stowarzyszenia życia apostolskiego bądź wiernego, który w Kościele posiada
jakąś godność albo pełni urząd lub funkcję.
Polega na:
o
wykonaniu
czynności seksualnej z i wobec osób małoletnich, tych które na stałe używają
rozumu tylko w ograniczonym zakresie i tych, którym prawo przyznaje taką
ochronę (kan. 1398 § 1, 1° KPK),
o
uwodzeniu
albo nakłanianiu małoletniego albo osoby która na stałe używa rozumu tylko w
ograniczonym zakresie, albo osoby, której prawo przyznaje taką samą ochronę, do
ukazywania się w sposób pornograficzny lub do uczestniczenia w rzeczywistych
bądź symulowanych przedstawieniach pornograficznych (kan. 1398 § 1, 2° KPK),
o
nabywaniu,
przechowywaniu, prezentowaniu lub rozpowszechnianiu, wbrew dobrym obyczajom, w
jakikolwiek sposób i przy użyciu jakiegokolwiek narzędzia, pornograficznych
wizerunków małoletnich lub osób które na stałe używają rozumu tylko w
ograniczonym zakresie (kan. 1398 § 1, 3° KPK),
o
wykonywaniu
czynności przeciwko VI przykazaniu Dekalogu z zastosowaniem przemocy, gróźb lub
przez nadużycie swojej władzy albo polegającej na zmuszaniu kogoś do
wykonywania czynności seksualnych lub poddawania się takim czynnościom (kan.
1395 § 3 KPK).
·
przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i
obyczajności (art. 197-205 k.k.) – zgwałcenie (art. 197), wykorzystanie
seksualne osoby bezradnej lub niepoczytalnej (art. 198), seksualne
wykorzystanie zależności (art. 199), seksualne wykorzystanie dziecka (art.
200), uwodzenie dziecka poniżej lat 15 z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego
lub sieci telekomunikacyjnej (art. 200a), propagowanie pedofilii (art. 200b),
kazirodztwo (art. 201), pornografia (art. 202), zmuszanie do prostytucji (art.
203), czerpanie zysku z cudzego nierządu (art. 204).
·
Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr
obywateli polskich, którzy dopuścili się przestępstwa z pobudek seksualnych.
Składa się z Rejestru publicznego i Rejestru z dostępem ograniczonym; www.rps.ms.gov.pl/pl
Osoby
dramatu
·
osoba pokrzywdzona – osoba fizyczna
lub prawna, której dobro prawne zostało bezpośrednio naruszone lub zagrożone
przez przestępstwo (art. 49 § 1 k.p.k.).
·
osoby pokrzywdzone przemocą w rodzinie – osoby najbliższe,
inne osoby pozostające w stałym lub przemijającym stosunku zależności od osoby
stosującej przemoc (art. 115 § 11 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w
rodzinie).
·
skarżący – każda osoba składająca skargę
zawierającą zarzut, podejrzenie, obawę lub zgłoszenie naruszenia prawa.
·
podejrzany – osoba, wobec której istnieją
podejrzenia popełnienia przestępstwa, ale nie postawiono jeszcze zarzutów.
·
oskarżony – osoba, której postawiono zarzuty
karne.
·
przestępca seksualny – osoba, która
przyznała się do wykorzystania seksualnego lub której odpowiedzialność za
wykorzystanie została orzeczona przez właściwy sąd i/lub procedurę kościelną.
Zespół
ds. prewencji i jego praca
·
osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – osoba
wyznaczona przez przełożonego danego dzieła duszpasterskiego, danej grupy
parafialnej, np. ministrantów, sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem
standardów ochrony dzieci.
·
osoba zaufana – osoba wyznaczona przez
przełożonego danego dzieła duszpasterskiego, ciesząca się zaufaniem i odpowiednio
przygotowana, odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach dotyczących
przemocy.
·
osoba odpowiedzialna za interwencję – zarządca
placówki (proboszcz) odpowiedzialny za podejmowanie interwencji w przypadku
zaistnienia przemocy.
·
kompetencje miękkie – umiejętności
psychospołeczne, np. komunikatywność, asertywność.
·
konflikt interesów – sytuacja
(postrzegana lub rzeczywista), w której powstaje konflikt pomiędzy obowiązkami
służbowymi danej osoby a jej prywatnymi interesami, który może mieć wpływ na
wykonywanie tych obowiązków. Taki konflikt zazwyczaj wiąże się z
przeciwstawnymi zasadami lub niezgodnymi życzeniami lub potrzebami i może
wystąpić, gdy osoba pełni wiele ról.
·
lojalność środowiskowa – silna
lojalność wobec danego środowiska, grupy ludzi, wspólnoty, instytucji,
przełożonego itp., która może przyjmować formy pozytywne, np. dochowanie
tajemnicy, lub negatywne, np. niereagowanie bądź zaprzeczanie przemocy.
·
dane osobowe – wszelkie informacje dotyczące
zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania żyjącej osoby fizycznej, a
także poszczególne informacje, które w połączeniu ze sobą mogą prowadzić do
zidentyfikowania tożsamości danej osoby.
·
Przykładowe
dane osobowe: imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail z imieniem i
nazwiskiem, numer dowodu tożsamości, dane o lokalizacji, adres IP, dane
przechowywane przez szpital lub lekarza, które mogą jednoznacznie wskazywać
tożsamość danej osoby.
·
wniosek o wgląd w sytuację rodziny – pismo może
zostać złożone przez każdą osobę fizyczną i prawną, która chce, aby sąd zbadał
aktualną sytuację rodzinną. Wniosek nie podlega żadnej opłacie sądowej, może
być złożony w każdej chwili i w przypadku jego odrzucenia przez sąd nie rodzi
żadnych negatywnych konsekwencji wobec wnioskodawcy.
Formy
przemocy wobec dziecka
·
przemoc wobec dzieci – wszelkie formy
złego traktowania fizycznego i/lub emocjonalnego, wykorzystywania seksualnego,
zaniedbania lub niedbałego traktowania, wyzysku komercyjnego lub innego,
skutkujące rzeczywistą lub potencjalną szkodą dla zdrowia, przetrwania, rozwoju
lub godności dziecka w kontekście relacji odpowiedzialności, zaufania lub siły.
Dzieli się powszechnie na pięć podtypów: przemoc fizyczna, znęcanie się
emocjonalne/psychiczne, zaniedbanie, narażenie na przemoc w rodzinie,
wykorzystywanie seksualne. W kontekście Kościoła katolickiego ważne jest także
uznanie przemocy duchowej za dodatkowy podtyp przemocy.
·
przemoc fizyczna to przemoc, w wyniku której dziecko
doznaje fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta
następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub
innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma
nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną
lub jednorazową.
·
przemoc psychiczna i emocjonalna to przewlekła,
szkodliwa interakcja wobec dziecka, obejmująca zarówno działania, jak i
zaniechania. Zaliczamy do niej m.in. niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie
emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu,
odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z
dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i jego
granic psychicznych.
·
zaniedbywanie dziecka to chroniczne
lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb
fizycznych/psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw,
powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania
dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki,
wychowania, troski i ochrony dziecka.
·
narażenie na przemoc w rodzinie – forma psychicznego
znęcania się nad dzieckiem, w której dziecko jest obecne – słyszy lub widzi –
gdy inny członek rodziny doświadcza przemocy fizycznej, psychicznej lub
seksualnej albo widzi szkody wyrządzone osobom lub mieniu w wyniku agresywnego
zachowania członka rodziny.
·
wykorzystywanie seksualne dziecka – wykorzystanie
seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest
ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą
nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub
która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa.
Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi
między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze
względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności,
władzy. Celem takiej aktywności jest zaspokojenie potrzeb innej osoby (World
Health Organization). Obejmuje zachowania z kontaktem fizycznym (w tym penetracyjne)
oraz bez kontaktu fizycznego, może wtedy przybrać formę seksualizacji, robienia
zdjęć lub filmów wideo przedstawiających dzieci o charakterze jednoznacznie
seksualnym, zmuszania dzieci do oglądania czynności seksualnych lub wzięcia w
nich udziału lub zmuszania dzieci do uprawiania seksu lub angażowania się w
czynności seksualne z innymi dziećmi lub dorosłymi. Obejmuje również
wyzyskiwanie seksualne dzieci, czyli czerpanie zysku np. z pornografii z
udziałem dzieci lub prostytucji dziecięcej.
·
grooming (wobec dziecka) – zachowania,
których celem jest przygotowanie dziecka do wykorzystywania seksualnego.
Obejmuje nawiązanie szczególnej relacji z dzieckiem, często również
warunkowanie rodziców i innych dorosłych oraz osłabienie ich czujności, aby
myśleli, że relacja z dzieckiem jest normalna i pozytywna.
·
przemoc rówieśnicza (agresja rówieśnicza, bullying)
–
występuje, gdy dziecko doświadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników,
bezpośrednio lub z użyciem technologii komunikacyjnych. Ma miejsce wtedy, gdy
działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność),
ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy
bądź grupy sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie,
ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie
innych przeciwko osobie), fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie),
materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów) oraz elektroniczną (złośliwy
SMS lub e-mail, wpis w mediach społecznościowych, umieszczanie w Internecie
zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę), a także przemoc podczas randki ze
strony chłopaka/dziewczyny.
STANDARD 1
Stworzenie i zachowanie bezpiecznego
środowiska w parafii
W parafii . . . . . . . . . . . . . . .
. . został opracowany i wprowadzony w życie wewnętrzny dokument, w którym
zawarta jest polityka ochrony przebywających tam dzieci i osób dorosłych
zgodnie z obowiązującymi standardami wyznaczonymi zarówno przez dokumenty
państwowe (Ustawę o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz innych
ustaw z dn. 28 lipca 2023 r. – tzw „Ustawa Kamilka”), jak i wskazania
wynikające z Wytycznych Kościoła katolickiego w Polsce.
W przygotowaniu wewnętrznego dokumentu
uczestniczą zaangażowani świeccy, a także dzieci.
W parafii działa Zespół ds. prewencji
(patrz.: Standard 2).
Polityka ochrony dotyczy szczegółowych
zasad bezpieczeństwa i sposobów ochrony przebywających tam dzieci i
bezbronnych dorosłych, czyli:
a)
rekrutacji
personelu i osób zaangażowanych duszpastersko w parafii;
b)
bezpiecznych
relacji pomiędzy dorosłymi zatrudnionymi i pomagającymi duszpastersko w
parafii a dziećmi i bezbronnymi dorosłymi;
c)
bezpiecznych
relacji pomiędzy rówieśnikami;
d)
bezpiecznego
korzystania z Internetu i mediów elektronicznych;
e)
zasady
ochrony wizerunku i danych osobowych;
f)
sposobu
reagowania w parafii na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy
fizycznej, psychicznej czy seksualnej i zasad prowadzenia rejestru interwencji
(Załącznik 3);
g)
pomocy
osobom pokrzywdzonym.
Standardy ochrony są dostępne w parafii
i podane do publicznej wiadomości (na stronie internetowej oraz wywieszone np.
w gablocie parafialnej).
STANDARD 2
Weryfikacja, delegowanie i edukacja duchownych,
osób konsekrowanych i świeckich pracujących z dziećmi i z osobami bezbronnymi w
parafii
1.
Obowiązki proboszcza (Załączniki
1 i 2)
Do obowiązków proboszcza należy
wdrażanie w życie standardów ochrony przed przemocą. Za niezastosowanie się do
standardów odpowiedzialność personalnie ponosi proboszcz parafii, również
wobec prawa.
O każdej osobie zaangażowanej w parafii
i mającej kontakt z dziećmi w obszarze związanym z wychowaniem, edukacją,
wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem
duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci,
lub z opieką nad dziećmi proboszcz uzyskuje dane z Rejestru Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym
(https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/).
Dodatkowo, przed nawiązaniem stosunku
pracy lub przed dopuszczeniem osoby do działalności (np. wolontariackiej)
związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad psychologicznych,
rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez
dzieci, lub z opieką nad nimi proboszcz ma obowiązek uzyskania od tej osoby
informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w
rozdz. XIX k.k. (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV k.k.
(przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości) oraz w zakresie
art. 189a k.k. (handel ludźmi), art. 207 k.k. (znęcanie się nad osobą
najbliższą lub pozostającą w stosunku zależności) oraz przestępstw z ustawy o
przeciwdziałaniu narkomanii.
Jeśli parafia zatrudnia firmy z zewnątrz
lub udostępnia pomieszczenia podmiotom zewnętrznym, a ich działalność nie
obejmuje kontaktu z dziećmi jw., należy po pierwsze: zadbać o to, aby dzieci
faktycznie nie przebywały same w obecności osób z zewnątrz, po drugie wskazane
jest, aby osoby te lub zarządcę podmiotu zewnętrznego zapoznać z standardami
ochrony dzieci i przyjąć od nich oświadczenie z Załącznika 2.
Powyższe oświadczenie (Załącznik 2)
powinny podpisać – po zapoznaniu się ze standardami – również osoby pracujące w
parafii, których działalność nie obejmuje kontaktu z dziećmi.
Proboszcz parafii powołuje Zespół ds. prewencji.
W jego skład wchodzą: osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, osoba
zaufana oraz osoba odpowiedzialna za interwencję.
Osoba odpowiedzialna za standardy
troszczy się o to, aby standardy były w parafii znane, wdrażane i
przestrzegane. Każda odrębna grupa parafialna, np. ministranci, może wyznaczyć
własną taką osobę.
Osoba zaufana powołana jest do przyjmowania
zgłoszeń w przypadku naruszenia standardów lub zaistnienia incydentów przemocy.
Musi to być osoba faktycznie budząca zaufanie, odpowiednio przygotowana oraz
posiadająca tzw. kompetencje miękkie, predysponujące ją do kontaktu z osobami
skrzywdzonymi. Nie może ona na własną rękę podejmować działań służących wyjaśnieniu
podejrzeń i zarzutów lub weryfikacji zgłaszanych faktów. Współpracuje ściśle z
osobą odpowiedzialną za interwencję. Osoby te zobowiązane są do zachowania
poufności (Załącznik 4).
Z zasady osobą odpowiedzialną za
interwencję w przypadku podejrzenia lub zaistnienia przemocy jest zarządca
placówki, czyli w tym wypadku proboszcz parafii, może on jednak delegować do
tego zadania kompetentną osobę.
Osoby powyższe tworzą wraz z proboszczem
Zespół ds. prewencji i ściśle z sobą współpracują. Wskazane jest, aby były to
świeckie osoby cieszące się zaufaniem, odpowiednio przeszkolone i kompetentne
(patrz: Standard 8), które będą wiedziały, jakie działania w danej
sytuacji są stosowne i konieczne. Nie mogą to być osoby uwikłane w lojalność
środowiskową lub w konflikcie interesów.
W sytuacji, gdy nie ma możliwości
powołania całego zespołu, należy powołać przynajmniej jedną osobę, która
będzie łączyła powyższe funkcje. Zespół ten współpracuje również z osobami odpowiedzialnymi
w diecezji/zgromadzeniu za prewencję oraz z delegatką/delegatem ds. ochrony
dzieci i młodzieży.
Wszelka działalność dotycząca ochrony
oraz interwencji i pomocy musi być dokumentowana. Wpisów w rejestrze zdarzeń
dokonują osoby bezpośrednio zaangażowane w daną aktywność (zazwyczaj osoba zaufana
oraz/lub osoba odpowiedzialna za interwencję), ale za bezpieczne przechowywanie
notatek odpowiedzialny jest proboszcz. Rejestr (Załącznik 3) prowadzi
się zgodnie z zasadami ochrony danych wrażliwych. Notatką taką posługujemy się
w działaniach interwencyjnych (np. przy zgłoszeniu do prokuratury).
2.
Obowiązki duszpasterzy dzieci
Duszpasterze
dzieci powinni:
a)
czuwać
nad własną dojrzałością emocjonalną, psychiczną, duchową;
b)
starać
się o dobór żywo wierzących, rzetelnych, zweryfikowanych i odpowiednio
przeszkolonych osób do pełnienia funkcji animatorów, wychowawców itd.;
c)
wspierać
dzieci w ich rozwoju ku dojrzałości;
d)
dbać
o respektowanie zasad kultury (wobec dzieci i między nimi);
e)
czuwać
nad równym traktowaniem wszystkich dzieci, z uwzględnieniem ich szczególnych
potrzeb i osobistych uwarunkowań;
f)
dbać
o przestrzeganie prawa do nienaruszalności cielesnej i prywatności;
g)
organizować
działania duszpasterskie w miejscach bezpiecznych;
h)
utrzymywać
możliwie żywy i transparentny kontakt z rodzicami dzieci;
i)
dbać
o przestrzeganie zasad prywatności i ochrony wizerunku oraz danych osobowych
dzieci (Załącznik 5).
STANDARD 3
Sposób reagowania na oskarżenia lub
niewłaściwe zachowania
W przypadkach przemocy fizycznej bądź
seksualnej, gdy sprawcą jest osoba dorosła lub dziecko, należy zgłosić ten fakt
zgodnie z prawem do organów ścigania lub/oraz do delegata właściwej instytucji
kościelnej. Należy mieć na uwadze zwłaszcza art. 240 § 1 k.k., w myśl którego niezawiadomienie
organów ścigania o przestępstwach, o których w art. 197 § 3-5, art. 198, art. 200 k.k. stanowi przestępstwo
podlegające karze pozbawienia wolności do lat 3.
Gdy sprawa dotyczy niewłaściwego
zachowania osób świeckich zatrudnionych w parafii bądź wolontariuszy, sprawę
należy zbadać i podjąć adekwatne kroki w zależności od tego, czego dotyczyło to
zachowanie. Każdorazowo należy podjąć z tą osobą rozmowę i jeśli zajdzie taka
potrzeba, to okresowo lub stale wycofać ją z pracy duszpasterskiej.
Jeśli niewłaściwe zachowanie dotyczy
dziecka, należy o tym zawiadomić jego rodziców i wraz z nimi podjąć odpowiednie
działania. Jeśli sprawa dotyczy niewłaściwych zachowań dzieci wobec siebie
nawzajem, należy niezwłocznie zawiadomić rodziców dzieci i wraz z nimi podjąć
odpowiednie działania.
Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie
zgłoszeń współpracuje z proboszczem i delegatem diecezjalnym i/lub zakonnym. (tylko
w sytuacji duchownych, osób zakonnych oraz osób świeckich pełniących urzędy
kościelne)
Każda informacja o niewłaściwym zachowaniu
powinna być traktowana poważnie, gdyż jest działaniem prewencyjnym.
Jeśli jakakolwiek osoba dorosła
zaangażowana w pracę duszpasterską w parafii dowie się od dziecka, że
doświadcza ono przemocy, powinien zastosować się do art. 304 k.p.k. w którym
prawodawca stanowi, że każdy, kto dowie się o popełnieniu przestępstwa
ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub
policję.
STANDARD 4
Zapewnienie opieki i wsparcia, które
zgłaszają krzywdę
Każda osoba, która mówi o doświadczanej
przez siebie krzywdzie, winna zostać przyjęta z szacunkiem i uważnie
wysłuchana. Osoba, która zgłasza krzywdę powinna otrzymać informację o
możliwych formach pomocy, z której może skorzystać na terenie parafii lub poza
nią.
W sytuacji, gdy osoba wskazana jako
sprawca jest duchownym lub inną osobą zaangażowaną w parafii, należy jak
najszybciej zapewnić jej bezpieczeństwo (np. przez niedopuszczanie do niej
osoby wskazanej lub podejrzanej o krzywdę). Następnie należy jej udzielić
pomocy, jakiej potrzebuje. Osoby te nie powinny być obarczane kosztami
udzielanej im pomocy.
Troska duszpasterska wobec osoby zgłaszającej
krzywdę i jej bliskich polega przede wszystkim na życzliwym wysłuchaniu i
pomocy w odbudowaniu jej więzi z Bogiem i zaufania do Kościoła. Organizowana
jest w porozumieniu z diecezjalnym duszpasterzem ds. pomocy duchowej osobom
skrzywdzonym.
Jeśli osoba zgłaszająca krzywdę należy
do jakiejś grupy parafialnej, również inni uczestnicy tej grupy powinni
otrzymać pomoc duszpasterską i ewentualnie psychologiczną. Jeśli osobą, której
może dotyczyć krzywda jest dziecko, pomoc powinna otrzymać również jego
rodzina.
Parafianie powinni być we właściwy
sposób poinformowani o tym, co się wydarzyło, oraz otrzymać stosowną pomoc.
Należy przy tym zachować zasadę ochrony dobrego imienia osoby skrzywdzonej.
Jeśli zgłoszenie dotyczy przestępstwa
określonego w prawie karnym i/lub kanonicznym, osoba przyjmująca zgłoszenie
postępuje zgodnie z procedurami zawartymi w Wytycznych KEP.
Jeśli zgłoszenie dotyczy innej krzywdy
czy niewłaściwego zachowania, osoba zgłaszająca otrzymuje informację o
podjętych w sprawie krokach.
Wszelkie działania i uzyskane informacje
objęte są zasadą poufności, ale osoby zgłaszającej krzywdę nie wolno zobowiązywać
do zachowania tajemnicy.
STANDARD 5
Sposób postępowania ze skazanymi, oskarżonymi
i podejrzanymi o wykorzystanie seksualne i przemoc
Do parafii mogą należeć osoby, które są
oskarżone o różne przestępstwa bądź mają wyrok w zawieszeniu, lub też wróciły
do środowiska po odbytym wyroku. Nie powinny one pracować z dziećmi, natomiast
powinny zostać objęte pomocą duszpasterską.
W sytuacji, gdy podejrzanym lub
oskarżonym jest dziecko, należy współpracować z jego rodzicami lub opiekunami
prawnymi w takim zakresie, w jakim jest to możliwe i potrzebne. Ich również
dobrze jest otoczyć opieką duszpasterską.
W sytuacji, gdy osobą skazaną, podejrzaną
lub oskarżoną jest duchowny lub osoba konsekrowana, należy zastosować się do
wskazań uzyskanych od biskupa miejsca lub przełożonych. W sytuacji, gdy
podejrzenie lub oskarżenie dotyczy proboszcza, osoba odpowiedzialna w parafii
za interwencję zgłasza sprawę bezpośrednio do diecezjalnego lub zakonnego
delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży. Wobec takiej osoby powzięte zostają
kroki przewidziane przez prawo kanoniczne.
Gdy osobą podejrzaną lub oskarżoną jest
świecki pracownik lub wolontariusz parafialny, należy odsunąć taką osobę od
podejmowanej pracy związanej z kontaktem z dziećmi na czas wyjaśnienia sprawy
lub do czasu decyzji prokuratury oraz objąć ją stosowną opieką (psychologiczną,
duszpasterską).
W procesie wyjaśniania sprawy oraz w
podawaniu informacji należy również zadbać o zachowanie ochrony dobrego imienia
domniemanego sprawcy.
W przypadku zaistnienia fałszywego
oskarżenia, jeśli zarzuty nie zostaną potwierdzone, a oskarżenie znane było
osobom postronnym, należy przekazać im informację o niewinności oskarżonego w
formie komunikatu biskupa miejsca.
STANDARD 6
Zasady chroniące w obszarze parafialnym
1.
Zasady chroniące dotyczące dzieci.
Dziecko, rozwijając się, konstytuuje
siebie jako osobę. Potrzebuje do tego opieki, troski, serdeczności, kształcenia
i wychowania. Dzieje się to w rodzinie, ale również poprzez relacje z
autorytetami oraz wartościami przekazywanymi w środowisku rówieśniczym i
wychowawczym. Wszelkie oddziaływanie wychowawcze zawsze musi się dokonywać z
poszanowaniem woli rodziców bądź prawnych opiekunów. Wprawdzie niemożliwe jest
stworzenie wyczerpującej listy zachowań niepożądanych, ani też wskazanie
precyzyjnych granic wszystkich zachowań, należy jednak kierować się poniższymi
wskazówkami oraz roztropnością i wrażliwością ewangeliczną. Zasady te dotyczą nie tylko relacji dorosły –
dziecko, ale również relacji pomiędzy dziećmi (Załącznik 5).
1.1. Zasady chroniące w kontakcie
bezpośrednim
Wszystkie spotkania z dziećmi na terenie
parafii powinny być organizowane w miejscach oficjalnych, ogólnodostępnych i do
tego przygotowanych.
Nie można przebywać z dzieckiem sam na
sam w warunkach odizolowanych. Jeżeli dobro dziecka wymaga indywidualnego spotkania,
nie może się ono odbywać w sekrecie (zalecane powiadomienie rodziców lub
przełożonego) i w warunkach odizolowanych. Osoba przeprowadzająca spotkanie
powinna zatroszczyć się o transparentność (np. przeszklone lub uchylone drzwi
pomieszczenia, które nie mogą być zamknięte na klucz, obecność innych osób w
bezpośrednim pobliżu, powiadomienie innych osób o spotkaniu itp.).
Indywidualnych spotkań z dziećmi nie wolno w nieroztropny sposób mnożyć ani
przedłużać. Spotkania takie nie powinny odbywać się w późnych godzinach wieczornych
(po godz. 20.00).
Dzieci nie mogą przebywać w parafialnych
pomieszczeniach mieszkalnych bez opieki rodzica lub opiekuna prawnego. Nie powinny
też towarzyszyć duszpasterzom w miejscach lub w sprawach niezwiązanych ze
sprawowaniem posługi lub formacją.
Dzieci powinny zawsze pozostawać pod
opieką osoby dorosłej. Podczas pełnienia funkcji wychowawczych opiekunowie nie
mogą pozostawać pod wpływem alkoholu lub substancji psychoaktywnych ani
przyjmować ich w obecności dzieci.
Dzieci na terenie parafii nie mogą
przebywać pod wyłączną opieką innego dziecka, chyba że inaczej stanowią
regulaminy religijnych ruchów duszpasterstwa pozaparafialnego, np. Ruchu
Światło-Życie, KSM, w tym wypadku stosuje się standardy opracowane przez te
grupy. Osoby te powinny być odpowiednio uformowane, przygotowane i pełnić
posługę pod okiem dorosłych.
Jeśli spotkania formacyjne, np.
przygotowanie do bierzmowania, odbywają się w domach wybranych rodzin, również
muszą być przeprowadzane w grupie, nigdy indywidualnie. Zakazuje się
przewożenia dzieci prywatnymi samochodami, zwłaszcza w pojedynkę, bez wiedzy i
wyraźnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych.
Niestosowne jest skracanie dystansu
przez przechodzenie na „ty” osoby dorosłej z dzieckiem.
W prywatne życie dziecka wolno ingerować
tylko w takim wymiarze, w jakim wymaga tego konkretny problem.
W przypadku konieczności podjęcia rozmów
na temat seksualności należy wykazać się delikatnością i roztropnie rozeznać,
czy takiej rozmowy nie powinien przeprowadzić specjalista.
W obecności dzieci nie wolno wypowiadać
treści i żartów o podtekście seksualnym. Zabronione jest prezentowanie dzieciom
treści obscenicznych, erotycznych, pornograficznych lub mających podtekst
seksualny, zawierających sceny brutalnej przemocy bądź nieodpowiednich do wieku
i wrażliwości odbiorców w jakikolwiek sposób i za pomocą jakiegokolwiek
urządzenia.
Niedozwolone jest stosowanie przemocy
fizycznej oraz psychicznej, takiej jak: poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie,
dokuczanie, szykanowane, znęcanie się itp., zarówno w bezpośrednich kontaktach,
jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju
nadużycia duchowe (w obszarze spowiedzi, poradnictwa itp.).
Każdy przypadek przemocy fizycznej,
psychicznej (emocjonalnej) czy seksualnej pomiędzy dziećmi wymaga
natychmiastowej reakcji ze strony opiekunów.
Nie wolno dotykać dzieci wbrew ich woli
ani w sposób nieadekwatny do relacji duszpasterskich lub wychowawczych.
Zachowania
niedozwolone:
·
wszelkie
formy okazywania niechcianej czułości;
·
dotykanie
piersi, pośladków, genitaliów i ich okolic (choćby przez bieliznę lub odzież);
·
pocałunki;
·
mocne
i zamykające uściski, uniemożliwiające przerwanie kontaktu;
·
klepanie
po pośladkach, udach, kolanach, głowie;
·
łaskotanie
lub mocowanie się w dużej bliskości cielesnej;
·
masaże;
·
sadzanie
na kolanach;
·
kładzenie
się lub spanie obok;
·
ocieranie
się;
·
seksualizacja
i seksizm;
·
różne
formy poniżania oraz mobbing;
·
używanie
wulgaryzmów.
Zachowania
właściwe w naszym kręgu kulturowym:
·
uścisk
dłoni lub delikatne objęcie, przytulenie, pocałunki w policzek;
·
delikatne
poklepanie po ramionach lub plecach jako wyraz akceptacji wsparcia,
pocieszenia;
·
dotyk
ramion, rąk czy barku jako wyraz bliskości;
·
trzymanie
się za ręce w czasie np. zabawy lub dla uspokojenia wzburzenia emocjonalnego;
·
trzymanie
za ręce dzieci w czasie spaceru;
·
siadanie
w pobliżu małych dzieci;
·
podnoszenie
lub trzymanie na rękach dzieci do ok. 3. roku życia;
·
przytulanie
i branie na kolana małych dzieci za zgodą ich rodziców i najlepiej w ich
obecności;
·
dzieciom
nie wolno robić zdjęć lub filmować bez ich zgody. Nie wolno upubliczniać zdjęć,
filmów z udziałem dzieci bez pisemnej zgody ich rodziców lub opiekunów
prawnych, z wyjątkiem zdjęć dużych grup w miejscach publicznych w związku z
informowaniem o wydarzeniach;
·
zabrania
się częstowania dzieci tytoniem, alkoholem i innymi substancjami psychoaktywnymi,
posiadania środków niedozwolonych przez prawo. Nie wolno również tolerować ich
posiadania oraz zażywania przez dzieci.
Zasady
ochrony dotyczące wyjazdów
Zachęca się do pełnej transparentności w
organizowaniu spotkań z dziećmi. Na początku roku formacyjnego w parafii
należy:
·
zapoznać
rodziców lub opiekunów prawnych dzieci z harmonogramem prowadzonych spotkań;
·
zadbać
o wyrażenie przez nich zgody w formie pisemnej na udział w spotkaniach;
·
ustalić
zasady odbioru dzieci;
·
ustalić
zasady komunikacji elektronicznej z dziećmi;
·
wszystkie
formy zorganizowanego czasu, a w sposób szczególny wypoczynku dzieci powinny
być realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
·
na
wyjazdy grupowe należy uzyskać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych,
po uprzednim zapoznaniu ich z ramowym planem działania i zasadami jego
organizacji (regulaminem). Podczas wyjazdu rodzice lub opiekunowie prawni mają
prawo do kontaktu ze swoim dzieckiem oraz z jego opiekunem;
·
podczas
wyjazdów parafialnych opiekunowie nie powinni nocować w tym samym pomieszczeniu
co podopieczni. W sytuacji szczególnej, wymagającej od opiekuna pozostania w
nocy w pomieszczeniu z wychowankiem, powinien on o tym fakcie zawiadomić inną
osobę dorosłą, kierownika wyjazdu oraz, jeśli to możliwe, rodzica lub opiekuna
prawnego wychowanka. Jeśli wyjazd przewiduje noclegi zbiorowe, organizator
zawiera informację na ten temat w regulaminie. Szczególnie zadbać należy o
ochronę dzieci w toaletach, łazienkach, przebieralniach czy szatniach.
Zasady
ochrony dotyczące kontaktów przez media oraz udostępniania z Internetu
Parafie, które zapewniają dzieciom
dostęp do Internetu, powinny wdrożyć środki bezpieczeństwa uniemożliwiające
dostęp do treści stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. Na
urządzeniach umożliwiających dostęp do Internetu powinno być zainstalowane i
aktualizowane oprogramowanie filtrujące treści, zaś korzystanie z Internetu
powinno być monitorowane przez wyznaczoną osobę przynajmniej w sposób
umożliwiający ustalenie, kto, kiedy i z jakich treści korzystał (np.
indywidualne konta dla wszystkich użytkowników). Szczegółowe zasady korzystania
z Internetu powinny być zawarte w stosownym regulaminie.
2.
Zasady chroniące dotyczące wszystkich, również
dorosłych
Sakrament pokuty i pojednania, a także
spotkania związane z towarzyszeniem duchowym powinny odbywać się w miejscach
do tego wyznaczonych (konfesjonał lub miejsce osobne, ale widoczne). Jeśli nie
można zachować tej zasady (np. w czasie wakacji, pielgrzymki czy przy spowiedzi
osoby chorej czy z niepełnosprawnością), należy zadbać o to, by spowiednik i
penitent byli dostępni (drzwi pomieszczenia nie mogą być zamknięte na klucz)
lub widoczni dla innych osób (np. przeszklenia w drzwiach, uchylone drzwi do
pomieszczenia). Niedopuszczalne jest spowiadanie lub tzw. rozmowy duchowe w
pokojach prywatnych.
Podczas mszy świętych o uzdrowienie
połączonych z modlitwą wstawienniczą należy zadbać o to, aby modlitwa taka
odbywała się przy głównym ołtarzu, w miejscach godnych, widocznych,
centralnych, a nie w różnych „zaułkach”, przyciemnionych pomieszczeniach itp.
Do
udziału w wizytach duszpasterskich (kolęda) należy zapraszać tylko takie osoby
(służba liturgiczną, organista, zakrystianin, kościelny), które wykazują się
odpowiednią dojrzałością np. w obszarze zachowania dyskrecji.
STANDARD 7
Edukacja dzieci oraz osób bezbronnych w
ochronie swoich granic
„Edukacja to szczepionka na przemoc”
przekonywał Edward James Olmos. Zapobieganie sytuacjom sprzyjającym
wykorzystaniu odbywa się również poprzez kształtowanie świadomości dzieci. W
parafii istnieje możliwość zadbania o taką edukację. Szkolenia, np. w konwencji
warsztatów, powinny prowadzić osoby odpowiednio do tego przygotowane. Powinny
one obejmować formację dzieci do reagowania poprzez asertywne zachowanie oraz
informowanie odpowiednich osób dorosłych w sytuacjach, w których są świadkami
lub doświadczają od dorosłych albo innych dzieci jakiejkolwiek krzywdy
(fizycznej, seksualnej, słownej, emocjonalnej itd.), takiej jak np.:
·
pozostawianie
dzieci bez opieki;
·
okazywanie
niechcianej czułości;
·
próby
nawiązywania kontaktu w miejscach odosobnionych;
·
epatowanie
nagością oraz zapraszanie, zwłaszcza indywidualnie, do miejsc takich jak np.
sauna;
·
przekraczanie
granic nienaruszalności cielesnej;
·
zbyt
intensywne dążenie do osobistego kontaktu;
·
infantylne
zachowania opiekunów;
·
prowokacja
i wciąganie w sytuacje dwuznaczne;
·
prezentowanie
nieodpowiednich i wulgarnych treści (zwłaszcza materiałów o charakterze
erotycznym, pornograficznym, obrazujących przemoc lub w inny sposób
przyczyniających się do dyskomfortu);
·
nadmierne
i indywidualne obdarowywanie prezentami i inne formy faworyzowania;
·
brak
empatii i wrażliwości na potrzeby dzieci;
·
proponowanie,
używanie alkoholu lub środków psychoaktywnych itp. lub bycie pod ich wpływem.
STANDARD 8
Szkolenie i stałe wsparcie dla osób
zajmujących się profilaktyką
Ochrona przed krzywdzeniem wpisana jest
w misję Kościoła katolickiego powierzoną mu przez Pana. Dlatego każdy –
przełożony w Kościele, osoby uczestniczące w jego misji przez pracę i
zaangażowanie duszpasterskie czy pracę z dziećmi i osobami bezbronnymi –
powinien posiadać potrzebną wiedzę na temat ochrony dzieci i osób bezbronnych
przed przemocą i dzielić się nią z rodzicami i dziećmi.
Zakres szkoleń w temacie ochrony dzieci oraz
osób bezbronnych.
Wszyscy pracownicy i wolontariusze w
parafii otrzymują potrzebną im wiedzę o standardach przyjętych i obowiązujących
w parafii – kodeksie zachowań, procedurach związanych z interwencją i
zgłoszeniem. Szkolenie może prowadzić osoba odpowiedzialna w parafii za
prewencję.
Pracownicy i wolontariusze pełniący funkcje
wychowawcze lub formacyjne dodatkowo otrzymują potrzebną wiedzę dotyczącą:
a)
rodzajów
przemocy (w tym przemocy rówieśniczej);
b)
rozpoznawania
oznak przemocy (w tym wykorzystania seksualnego);
c)
strategii
działania sprawców przemocy (w tym przemocy seksualnej);
d)
rozmowy
z dzieckiem/nastolatkiem/osobą bezbronną na temat krzywdy;
e)
rozmowy
z dorosłymi (gdy ktoś pracuje z grupą dorosłych) dotyczącą przemocy;
f)
zagrożeń
i ochrony przed szkodliwymi treściami w Internecie;
g)
innych
zaleceń obowiązujących w danej placówce/miejscu duszpasterskim.
Każda osoba pracująca z dziećmi i
osobami bezbronnymi powinna otrzymać zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
Każda osoba pracująca z dziećmi i
osobami bezbronnymi co dwa lata uczestniczy w jednodniowym szkoleniu z zakresu
prewencji. Treść tych szkoleń przygotowana jest przez osobę odpowiedzialną w
diecezji/zakonie za prewencję.
Szkolenia prowadzą odpowiednio przygotowane
oraz kompetentne w dziedzinie ochrony dzieci i osób bezbronnych osoby, które są
delegowane przez diecezję/zakon do pełnienia takich zadań.
Osoby odpowiedzialne za prewencję w
parafii poza wiedzą z pkt 1 i 2 powinny mieć także wiedzę na temat:
a)
budowania
systemu prewencji zgodnego z wymogami Kościoła i ustaw państwowych (obecnie
tzw. „Ustawa Kamilka” i Krajowy Plan Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko
Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023-2026 oraz
Wytyczne KEP, dokument prewencji KEP);
b)
podstawowych
procedur prawnych (kanonicznych i przewidzianych przez Kodeks karny);
c)
czynników
ryzyka i czynników ochronnych;
d)
funkcjonowania
w środowisku lokalnym placówek pomocowych;
e)
procedur
ustalonych dla danej parafii.
Za szkolenie tych osób odpowiada osoba
odpowiedzialna za prewencję w danej diecezji/zakonie. Na szkolenie zaprasza
osoby posiadające kompetencje potwierdzone odpowiednim dokumentem. Osoby
odpowiedzialne za prewencję w danej parafii uczestniczą raz w roku w spotkaniu
odpowiedzialnych za prewencję w danej diecezji.
STANDARD 9
Zapewnienie jakości i ciągłości działań
w zakresie prewencji
Dokument zawierający standardy ochrony
dzieci i osób bezbronnych w parafii aktualizowany jest co dwa lata.
Ewaluacja dokumentu dokonywana jest w
danej placówce przez osobę odpowiedzialną za prewencję we współpracy z
proboszczem i osobami wyznaczonymi przez proboszcza, a następnie konsultowana z
osobami zaangażowanymi w duszpasterstwo parafialne. Następnie jest zatwierdzana
przez osobę odpowiedzialną w diecezji za prewencję.
ZAŁĄCZNIK
1
Oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa
na szkodę dzieci
w trybie art. 21
Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560)
Ja niżej
podpisany/a oświadczam, że:
1. Posiadam
obywatelstwo innego państwa niż Rzeczypospolita Polska: tak/nie*
2. Jeśli odpowiedz
brzmi „tak” to proszę wpisać państwo ………………………………..
3. W
ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwałem/nie zamieszkiwałem w innych państwach*
4. Proszę wpisać
państwo/ państwa :
………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Do oświadczenia
załączam informację z rejestru karnego tego/tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej
z kontaktami z dziećmi: tak/nie*
6. Do oświadczenia
załączam informację z rejestru karnego tego/tych
państw, gdyż państwo to nie przewiduje wydawania informacji do celów
działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi : tak/nie*
7. Oświadczam,
że prawo państwa …………………………………………. nie przewiduje sporządzenia informacji z
rejestru karnego: tak/nie*
8. Oświadczam,
że w państwie ……………………………. nie prowadzi się rejestru karnego: tak/nie*.
9. Oświadczam,
że nie byłem prawomocnie skazany w państwie ………………………… za czyny zabronione
odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX
i XXV
Kodeksu karnego, w art. 189a
i art. 207
Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu
narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono,
iż dopuściłem się takich czynów zabronionych, oraz nie ma obowiązku
wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy
stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk,
wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z
wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad
psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych
zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
10.
Oświadczam, że jestem świadomy, że
składając ww.
oświadczenia podlegam odpowiedzialności karnej w trybie art. 233 Kodeksu
Karnego, to jest odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. **
Miejscowość,
data ………………………………….
Imię
i nazwisko ( czytelny podpis)
*niepotrzebne skreślić
**właściwe
zaznaczyć. Uwaga! art. 233 KK
[Fałszywe zeznania]
§ 1. Kto, składając zeznanie mające służyć za
dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie
ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności
od 6 miesięcy do lat 8.
§ 1a. Jeżeli
sprawca czynu określonego w § 1 zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę z obawy
przed odpowiedzialnością karną grożącą jemu samemu lub jego najbliższym,
podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 2. Warunkiem
odpowiedzialności jest, aby przyjmujący zeznanie, działając w zakresie swoich
uprawnień, uprzedził zeznającego o odpowiedzialności karnej za fałszywe
zeznanie lub odebrał od niego przyrzeczenie.
§ 3. Nie
podlega karze za czyn określony w § 1a, kto składa fałszywe zeznanie, nie
wiedząc o prawie odmowy zeznania lub odpowiedzi na pytania.
§ 4. Kto, jako
biegły, rzeczoznawca lub tłumacz, przedstawia fałszywą opinię, ekspertyzę lub
tłumaczenie mające służyć za dowód w postępowaniu określonym w § 1, podlega
karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
§ 4a. Jeżeli
sprawca czynu określonego w § 4 działa nieumyślnie, narażając na istotną szkodę
interes publiczny, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 5. Sąd może
zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia,
jeżeli:
1) fałszywe
zeznanie, opinia, ekspertyza lub tłumaczenie dotyczy okoliczności niemogących
mieć wpływu na rozstrzygnięcie sprawy,
2) sprawca
dobrowolnie sprostuje fałszywe zeznanie, opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie,
zanim nastąpi, chociażby nieprawomocne, rozstrzygnięcie sprawy.
§ 6. Przepisy § 1-3 oraz 5 stosuje się odpowiednio do
osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy
przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności
karnej.
ZAŁĄCZNIK
2
……………………………………………
(miejscowość i data)
Oświadczenie o zapoznaniu się z polityką
ochrony dzieci
i zobowiązaniu do jej przestrzegania
OŚWIADCZENIE
w
trybie art. 21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym i ochronie małoletnich
(t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560)
Ja …………………………………………………………………………….,
oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z treścią dokumentu „Standardy ochrony dzieci” obowiązującego w
parafii …………………………………………………………………………………………
……………………………………………...……………………………………………………
……………………………………
(czytelny podpis)
ZAŁĄCZNIK
3
Zasady
sporządzania notatki dotyczącej zdarzenia
·
Zapisz
dokładną datę i godzinę, kiedy incydent został zgłoszony.
·
Podaj
imię i nazwisko dziecka, wiek, adres zamieszkania (jeśli dostępny), szkołę oraz
wszelkie inne istotne informacje.
·
Opisz
dokładnie to, co zostało zgłoszone, włączając miejsce, czas i wszelkie istotne
szczegóły zdarzenia (możesz zacytować zwroty użyte przez dziecko lub inną osobę
zawiadamiającą).
·
Jeśli
istnieją, uwzględnij dane wszelkich świadków incydentu, w tym ich imiona,
nazwiska, adresy i numery telefonów kontaktowych. Mogą to być również osoby,
którym dziecko wcześniej zgłaszało przemoc.
·
Opisz
kroki, które podjęto w odpowiedzi na zgłoszenie, w tym komunikację z organami
ścigania, rodzicem/rodzicami/opiekunem/opiekunami, działania w celu zapewnienia
bezpieczeństwa dziecku itp.
·
Wymień
wszelkie instytucje lub osoby, z którymi został nawiązany kontakt w związku z
incydentem.
Uwaga
W
notatce wpisujemy tylko te informacje, które znamy ze zgłoszenia. Notatkę
sporządzają osoby bezpośrednio zaangażowane w daną sytuację, najczęściej będzie
to osoba zaufana wraz z osobą odpowiedzialną za interwencję. Pod notatką
podpisuje się również proboszcz! Notatką taką posługujemy się w działaniach
interwencyjnych (np. przy zgłoszeniu do delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży,
do prokuratury itp.). Notatka lub jej kopia przechowywana jest w dokumentacji
parafialnej.
Jeśli
w notatce znajdują się dane osobowe, proboszcz staje się automatycznie ich administratorem
i stosuje się do przepisów RODO. Osoba sporządzająca notatkę informuje o
dobrowolności podania danych osobowych (imię nazwisko, dane do kontaktu).
NOTATKA SŁUŻBOWA
Z PRZYJĘCIA ZGŁOSZENIA PRZEMOCY WOBEC DZIECKA
Data
i czas zgłoszenia[1]
|
|
||
Dane
dziecka[2]
|
|
||
Forma
krzywdzenia, miejsce, okoliczności towarzyszące[3]
|
|
||
Świadkowie[4] |
|
||
Forma
podjętej interwencji[5] (zakreślić właściwe)
|
zawiadomienie
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa |
wniosek
o wgląd w sytuację dziecka/rodziny |
inny
rodzaj interwencji (jaki?): ………………..………………………………………………….……………………………………………………………………… |
Dane
organu/ placówek/ osób/instytucji,
do których zgłoszono interwencję i z którymi się kontaktowano[6] |
|
|
data/podpis
ZAŁĄCZNIK
NR 4
Oświadczenie
o zachowaniu poufności informacji powziętych w procesie postępowania w sprawie
krzywdzenia dziecka oraz przetwarzanych danych osobowych
(miejscowość) (data)
OŚWIADCZENIE O
ZOBOWIĄZANIU DO ZACHOWANIA POUFNOŚCI
Niniejszym oświadczam, że znana jest mi treść
przepisu art. 241 § 1 - § 3 k.k.* i wynikające z niego zakazy:
1. rozpowszechniania publicznie
wiadomości z postępowania przygotowawczego, zanim zostały ujawnione w
postępowaniu sądowym,
2. rozpowszechniania publicznie
wiadomości z rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem jawności,
3. rozpowszechniania publicznie
wiadomości z postępowania prowadzonego na podstawie przepisów o postępowaniu w
sprawach nieletnich,
a także znane są mi zasady bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w
ramach polityki RODO.
Zobowiązuję się do zachowania w
tajemnicy wszelkich informacji, które zostały mi ujawnione w procedurze
interwencyjnej w związku ze zgłoszeniem przemocy wobec dziecka, zawiadomieniem
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka lub podjęciem innych
działań w celu ochrony dziecka.
podpis
*art.
241 [Rozpowszechnianie wiadomości]
§
1. Kto bez zezwolenia rozpowszechnia publicznie wiadomości z postępowania
przygotowawczego, zanim zostały ujawnione w postępowaniu sądowym,
podlega grzywnie,
karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
§ 2. Tej samej
karze podlega, kto rozpowszechnia publicznie wiadomości z rozprawy sądowej
prowadzonej z wyłączeniem jawności.
§ 3. Karze
określonej w § 1 podlega, kto bez zezwolenia rozpowszechnia publicznie
wiadomości z postępowania prowadzonego na podstawie przepisów o postępowaniu w
sprawach nieletnich.
ZAŁĄCZNIK
NR 5
Zasady
bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi w parafii
Parafia …………………. jest miejscem
zapewniającym bezpieczeństwo dzieciom także w grupie rówieśniczej. Kierując się wartościami wypływającymi z Ewangelii,
staramy się wpoić naszym uczniom postawę szacunku wobec każdego człowieka –
dzieci i dorosłych. Pragniemy, by w relacjach międzyludzkich bliska była
im ewangeliczna zasada: „Wszystko więc, co chcielibyście, żeby wam ludzie
czynili, i wy im czyńcie” (Mt 7,12a).
Zasady bezpiecznych relacji między podopiecznymi
poznali wszyscy pracownicy i wolontariusze parafii, dzięki czemu mogą oni
umiejętnie i adekwatnie do zaistniałej sytuacji reagować na każde niewłaściwe
zachowanie czy przemoc. Również dzieci powinny przestrzegać poniższego kodeksu
w parafii i poza nią, w kontakcie bezpośrednim i wirtualnym. Zasady zostały
udostępnione podopiecznym w formie dostosowanej do ich wieku i możliwości
percepcyjnych.
Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych
relacji pomiędzy dziećmi odbywać się będzie co dwa lata, a także po każdej
sytuacji kryzysowej, jeśli w parafii podjęta zostanie interwencja z powodu
krzywdzenia rówieśniczego. Zmiana treści zasad bezpiecznych relacji między
dziećmi jest możliwa w każdym momencie na ich wniosek i z ich udziałem.
Ø Traktuj innych
tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
Ø Pamiętaj, że
każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga. Należą
się jej szacunek i troska o jej dobro.
Ø Bądź
tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy
kolegów/koleżanek.
Ø Pamiętaj, że
przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
Ø Masz prawo do
zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne dziecko
ma chęć do kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
Ø Zachowaj
otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona
Twoich najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów
i szkolnych aktywności.
Ø Zachowuj
życzliwość i szacunek wobec kolegów/koleżanek.
Ø Pamiętaj, że
każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie
naruszają one dobra innych osób.
Ø Słuchaj innych,
gdy mówią. Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
Ø Zachowuj kulturę
słowa w każdej sytuacji.
Ø Stosuj formy
grzecznościowe.
Ø Pytaj o zgodę na
kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie).
Ø Szanuj rzeczy
osobiste i mienie innych osób.
Ø Zapytaj, jeśli
chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
Ø Nie przeglądaj
prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody. Każdy ma prawo do prywatności.
Ø Nie rób zdjęć,
nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek
i pracowników parafii bez ich wyraźnej zgody.
Ø Pamiętaj, że
każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili
samotności, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.
Ø Nie stwarzaj
sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany.
Ø Nie stosuj
przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie
kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.
Ø Szanuj
przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który
może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
Ø Nie wyśmiewaj,
nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ
i obrażaj kolegów/koleżanek.
Ø Nie wypowiadaj
się w sposób obraźliwy o rodzicach kolegów/koleżanek.
Ø Nie zwracaj się
w sposób wulgarny do innych.
Ø Pamiętaj, że
żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest,
natychmiast zakończ taką zabawę słowną.
Ø Nie narażaj
siebie i innych uczniów na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu tak fizycznemu,
jak i psychicznemu.
Ø Nie wyrażaj
negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek.
Ø Nie zabieraj
rzeczy należących do innych bez ich zgody.
5.
Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz
cyberprzemocy:
Ø Szanuj innych i
traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszystkich typów
Twojej aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.
Ø Pamiętaj, że
cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie
samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz, w Internecie
nic nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajemnych niechęci,
co może doprowadzić do konkretnej formy przemocy.
Ø Nie udostępniaj
kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
Ø Dbaj o swój oraz
innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, powierzonych ci
informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.
Ø Chroń intymność
swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by ją
naruszały.
Ø Sprzeciwiaj się
hejtowi, sam nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj,
gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej
ośmieszających wiadomości. Zgłoś takie działania odpowiednim osobom.
Ø Nie prowokuj
innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, świadome poniżanie,
nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.
Ø Nie wykluczaj
swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich
prywatnych niechęci.
Ø Nie podszywaj
się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni jest kradzieżą
tożsamości. To jest przestępstwo.
Ø Jeżeli
zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej
sytuacji do działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go
o jego nieuwadze.
Ø Pamiętaj, że
groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w
cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe.
6.
Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów:
Ø
Wycisz
się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę.
Ø Zastanów się, co
chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmowę z drugą stroną.
Ø Umów się na
rozmowę w bardziej stosownych warunkach, w ten sposób zyskasz czas na
konstruktywny dialog.
Ø Powiedz, co
według Ciebie jest problemem, co przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz.
Ø Słuchaj drugiej
osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co
usłyszałeś/usłyszałaś dla upewnienia się, czy dobrze zrozumiałeś/zrozumiałaś
jej komunikat.
Ø Upewnij się, że
Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć.
Ø Wspólnie
wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
Ø Jeśli nie uda
się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc nauczyciela, wychowawcę, pedagoga
lub dyrektora szkoły. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj
konfliktu samodzielnie.
Ø Nie bądź
obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze poinformuj o tym pracownika
szkoły.
[1] Zapisz dokładną datę i godzinę,
kiedy incydent został zgłoszony.
[2] Podaj imię i nazwisko dziecka,
wiek, adres zamieszkania (jeśli dostępny), szkołę oraz wszelkie inne istotne
informacje.
[3]Opisz dokładnie
to, co zostało zgłoszone, włączając miejsce, czas i wszelkie istotne szczegóły
zdarzenia (możesz zacytować zwroty użyte przez dziecko lub inną osobę
zawiadamiającą).
[4] Jeśli istnieją, uwzględnij dane wszelkich świadków
incydentu, w tym ich imiona, nazwiska, adresy i numery telefonów kontaktowych.
Mogą to być również osoby, którym dziecko wcześniej zgłaszało przemoc.
[5]
Opisz kroki, które podjęto w odpowiedzi na zgłoszenie, w tym komunikację z
organami ścigania, rodzicem/rodzicami/opiekunem/opiekunami, działania w celu
zapewnienia bezpieczeństwa dziecka itp.
[6]
Wymień wszelkie instytucje lub osoby, z którymi został nawiązany kontakt w
związku z incydentem.