Standardy ochrony małoletnich w Placówce Wsparcia Dziennego pry parafii Niepoklanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim

Proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim

z dnia 11.03.2024

 

w sprawie: wprowadzenia Standardów ochrony małoletnich w Placówce Wsparcia Dziennego prowadzonej przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim w formie opiekuńczo- specjalistycznej pod nazwą Świetlica „Pod Tęczą”

 

 

na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
  2. Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606);
  3. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U.
    z 2021 r. poz. 1249);
  4. Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
  5. Konwencji o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);
  6. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870);

zarządzam, co następuje:

 

§ 1.

Wprowadza się Standardy ochrony małoletnich w Świetlicy „Pod Tęczą” prowadzonej przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie 11.03. 2024 roku.


 

 

 

 

 

 

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Wewnętrzne procedury regulujące ochronę dzieci przed krzywdzeniem

w Placówce Wsparcia Dziennego prowadzonej przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim

w formie opiekuńczo- specjalistycznej pod nazwą
Świetlica „Pod Tęczą”

 

Spis treści

Preambuła 5

Rozdział I 5

Postanowienia ogólne 5

Rozdział II 7

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem Świetlicy 7

Rozdział III 8

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia 8

Rozdział IV 9

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury "Niebieskie Karty" 9

Rozdział V 10

Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów; osoby odpowiedzialne 10

Rozdział VI 11

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego 11

Rozdział VII 11

Wymogi dotyczące zasad korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet 11

Rozdział VIII 12

Zasady ochrony danych osobowych dziecka 12

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi 12

Rozdział X 15

Postanowienia końcowe 15

 

 


 

Standardy ochrony małoletnich w Placówce Wsparcia Dziennego prowadzonej przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Św. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim zostały opracowane w oparciu o:

  1. Ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
  2. Ustawę z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
  3. Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U.
    z 2021 r. poz. 1249);
  4. Ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
  5. Konwencji o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);
  6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r.
    poz. 1870);
  7. funkcjonujące w placówce Regulaminy i Procedury.


 

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Świetlicy „Pod Tęczą” prowadzonej przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.

Świetlica jest placówką wsparcia dziennego w formie opiekuńczo-specjalistycznej. Obejmuje opieką dzieci i młodzież, szczególnie z rodzin ubogich i niewydolnych wychowawczo w czasie wolnym od zajęć szkolnych oraz stwarza możliwość holistycznego rozwoju.

Każdy pracownik Świetlicy traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

Pracownik realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych panujących w Świetlicy oraz swoich kompetencji.

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

 

Ilekroć w niniejszych Standardach ochrony małoletnich jest mowa bez bliższego określenia o:

  1. Proboszczu Parafii – należy przez to rozumieć Proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej
    pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim;
  2. Świetlicy, placówce – należy przez to rozumieć Placówkę Wsparcia Dziennego prowadzoną przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim jako formę opiekuńczo- specjalistyczną dla dzieci i młodzieży;
  3. pracowniku – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Świetlicy;
  4. partnerze współpracującym ze Świetlicą / pozostałym personelu – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Świetlicy na mocy odrębnych przepisów;
  5. dziecku, podopiecznym – należy przez to rozumieć dziecko uczęszczające do Świetlicy;
  6. małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
  7. opiekunie dziecka – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji dziecka
    i stanowieniu o dziecku, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
  8. przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawny (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
  9. zgodzie rodzica dziecka – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego
    z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno opiekuńczy;
  10. czynnikach ryzyka krzywdzenia dziecka – należy przez to rozumieć wybrane informacje nt. warunków, sytuacji, sposobu funkcjonowania rodziny sprzyjające krzywdzeniu dziecka w rodzinie. Czynniki ryzyka zwiększają prawdopodobieństwo, że dziecko doświadczy intencjonalnego lub nieintencjonalnego krzywdzenia, nieodpowiednich dla niego oddziaływań, które mogą spowodować zaburzenia w przebiegu jego rozwoju;
  11. krzywdzeniu dziecka – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Świetlicy lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
  1. przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową,
  2. przemoc emocjonalna – to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem, a osobą dorosłą. Zaliczamy do niej m. in.: powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego
    w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy rodzicem, pracownikami lub pozostałym personelem a dzieckiem,
  3. przemoc seksualna – to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie potrafi ono w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna
    z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z przemocą seksualną mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Przez wykorzystywanie seksualne rozumiane jest również narażenie dziecka na odbiór treści erotycznych, na które dziecko nie jest gotowe,
  4. przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
  5. zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka niezbędnych dla jego prawidłowego rozwoju – potrzeb związanych z odżywianiem, ubiorem, schronieniem, higieną, opieką medyczną, kształceniem czy sferą psychiczną dziecka;
  1. osobie odpowiedzialnej za Standardy ochrony małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Proboszcza Parafii, pracownika sprawującego nadzór nad realizacją Standardów ochrony małoletnich;
  2. Standardach ochrony małoletnichnależy przez to rozumieć zbiór zasad funkcjonujących w Świetlicy, które stawiają ochronę dziecka w centrum działań i wartości Świetlicy;
  3. danych osobowych dziecka – należy przez to rozumieć każdą informację umożliwiającą identyfikację dziecka uczęszczającego do Świetlicy;
  4. zespole interwencyjnym - należy przez to rozumieć doraźny zespół powołany przez Proboszcza Parafii w przypadkach podejrzenia krzywdzenia dziecka;
  5. interwencji – należy przez to rozumieć proces mający na celu doprowadzenie do zmiany sytuacji dziecka, tj. zatrzymywanie krzywdzenia i zapewnienie bezpieczeństwa dziecka poprzez szybką i skuteczną reakcję.

 

§ 2.

  1. Standardy Ochrony Małoletnich obejmują wszystkich pracowników Świetlicy (tj. kapłanów, kierownika świetlicy, wychowawców), a także osoby zatrudnione w ramach umów cywilnoprawnych (stażyści, praktykanci i wolontariusze) – załącznik nr 1.
  2. Za małoletniego uważa się osobę poniżej 18. roku życia.
  3. Do Świetlicy uczęszczają dzieci w przedziale wiekowym od 7 roku życia do 18 roku życia.
  4. Rodzic lub opiekun dziecka jest uprawniony do jego reprezentacji zgodnie z dobrem dziecka i interesem społecznym. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde
    z nich ma prawo do reprezentacji dziecka.
    O istotnych sprawach dziecka rodzice rozstrzygają wspólnie. W przypadku braku porozumienia między rodzicami, zostają oni poinformowani o konieczności rozstrzygnięcia przez sąd opiekuńczy. Procedura dotyczy standardów postępowania ze wszystkimi podopiecznymi.
  5. Każdemu dziecku pozostającemu pod władzą rodzicielską, którego żadne z rodziców nie może reprezentować, sąd opiekuńczy ustanawia reprezentanta dziecka.

 

Rozdział II

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim,
a personelem Świetlicy

§ 3.

 

  1. Pracownicy Świetlicy traktują każde dziecko z szacunkiem, uwzględniając jego godność
    i indywidualne potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy i nieprzyzwoitych działań wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie werbalnej czy niewerbalnej.
  2. W Standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, tak aby mogły się one rozwijać w sposób jak najbardziej zbliżony do swoich zdrowych rówieśników i aby choroba nie była przeszkodą do aktywnego na miarę ich możliwości uczestnictwa w życiu świetlicy. Dzieci te mają prawo nie tylko do równego traktowania przez zdrowych kolegów, ale do otoczenia szczególną opieką ze strony rówieśników i pracowników świetlicy np. poprzez dostosowanie form i metod pracy do możliwości psychofizycznych dzieci z niepełnosprawnościami lub np. pomoc przy wykonywaniu czynności higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a małoletni lub jego opiekun wyrazi na to zgodę.
  3. Pracując z małoletnim należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniego dystansu fizycznego
    i niepodejmowaniu interakcji, które mogłyby zostać uznane za nieprzyzwoite lub niestosowne.
  4. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z podopiecznym może być stosowny
    i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby podopiecznego
    w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy
    i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego podopiecznego może być nieodpowiednie wobec innego.
  5. Uczestnicząc w działaniach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego (np. zaopatrzenie rany) należy zachować jedynie niezbędny kontakt fizyczny wynikający z potrzeby działania. Jeśli jest możliwość przy tej czynności może asystować inny członek personelu Świetlicy.
  6. Rodzic/opiekun prawny wyraża zgodę na podejmowanie niezbędnych czynności
    o charakterze pielęgnacyjnym i higienicznym wobec małoletniego. Zgoda ta jest wyrażana jednorazowo na piśmie, aż do momentu jej odwołania.
  7. Zakazanym jest inicjowanie lub odpowiadanie na jakichkolwiek relacje o charakterze miłosnym lub seksualnym dotyczące małoletniego, w tym poprzez działania
    za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacyjnych (m.in. media społecznościowe, komunikatory internetowe, platformy, wiadomości sms/mms). Zakazanym jest promowanie, rozpowszechnianie, udostępnianie małoletniemu treści o charakterze erotycznym lub pornograficznym.
  8. Kontakt z małoletnim powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy Świetlicy
    i powinien on dotyczyć wyłącznie celów realizowanych przez Świetlicę, jako placówkę wsparcia dziennego. Istnieje możliwość nawiązania kontaktu poza godzinami pracy
    z pracownikiem Świetlicy a rodzicem podopiecznego, czy samym podopiecznym, jeżeli zachodzą ku temu odpowiednie przesłanki.
  9. Każdy pracownik Świetlicy zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów podopiecznych.
  10. Podczas organizowanych wycieczek, form wypoczynku letniego czy zimowego niedopuszczalnym jest spanie z małoletnim w jednym łóżku.
  11. Pracownicy Świetlicy oraz małoletni powinni korzystać z osobnych toalet, jeśli nie możliwym jest fakt korzystania z osobnych toalet, pryszniców lub przebieralni (np. basen) należy unikać sytuacji jednoczesnego korzystania z małoletnim z takich części wspólnych.
  12. Nie można utrwalać wizerunku dziecka dla potrzeb prywatnych.
  13. Małoletniego nie wolno bić, popychać, szturchać, szczypać, poniżać w jakikolwiek sposób werbalny i pozawerbalny.
  14. Zasady bezpiecznych relacji między personelem Świetlicy a podopiecznymi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy oraz partnerów współpracujących
    ze Świetlicą.

 

Rozdział III

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

§ 4.

 

  1. W przypadku podejrzenia lub posiadania informacji dotyczących krzywdzenia małoletniego pracownik niezwłocznie informuje Proboszcza Parafii oraz sporządza notatkę służbową, którą przekazuje Proboszczowi – załącznik nr 5.
  2. Proboszcz Parafii jest osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzieleniu mu wsparcia.
  3. Proboszcz powołuje zespół interwencyjny, który opracowuje plan działań oraz plan wsparcia małoletniego mający na celu pomoc podopiecznemu i objęcia go opieką. W planie działań uwzględnia się jakie konkretnie działania podejmie placówka w celu zapewnienia bezpieczeństwa małoletniemu. W planie wsparcia uwzględnia się wsparcie jakie zapewni placówka (np. wsparcie psychologiczne), a jeśli zaistnieje potrzeba to do jakiego podmiotu zostanie skierowany małoletni (np. poradnia psychologiczno-pedagogiczna, zakład leczniczy) przy ścisłej współpracy z organami, o których mowa w § 4.
  4. W skład zespołu interwencyjnego wchodzą kierownik świetlicy, wychowawca, psycholog, pedagog. W skład zespołu nie wchodzi pracownik, wobec którego zaistniało podejrzenie krzywdzenia małoletniego.
  5. Zespół interwencyjny wypełnia kartę interwencji – załącznik nr 2.
  6. Proboszcz Parafii wzywa rodziców małoletniego i w obecności kierownika świetlicy przekazuje informacje dotyczące podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji, a także dalszych kroków jakie podejmie Świetlica. Z tego spotkania sporządza się notatkę.

 

Rozdział IV

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury "Niebieskie Karty"

§ 5.

 

  1. Kierownik świetlicy informuje rodziców/opiekunów prawnych małoletniego o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do organów ścigania (Policja, Prokuratura),
    a następnie dokonuje zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa. O fakcie złożonego zawiadomienia kierownik informuje organ prowadzący – proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim.
  2. W przypadku zagrożenia dobra dziecka, kierownik ma możliwość zgłoszenia zdarzenia do sądu opiekuńczego (wgląd w sytuację rodzinną). Kierownik świetlicy oraz psycholog ma obowiązek poinformować Ośrodek Pomocy Społecznej o zagrożeniu dobra dziecka.
  3. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w ust. 1 i 2.
  4. W przypadku powzięcia w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych podejrzenia stosowania przemocy wobec osób doznających przemocy domowej lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej, kierownik Świetlicy znający sytuację domową małoletniego powiadamia Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego o konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.

 

 

Rozdział V

Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów; osoby odpowiedzialne

§ 6.

 

  1. Standardy Ochrony Małoletnich udostępnia się rodzicom/opiekunom prawnym oraz pracownikom Świetlicy.
  2. Standardy Ochrony Małoletnich oraz wyciąg ze Standardów w formie drukowanej, dające możliwość zaznajomienia się z nimi małoletnim, zostają wywieszone na tablicy informacyjnej w Świetlicy.
  3. Standardy Ochrony Małoletnich w formie skróconej, dostosowanej do dzieci są umieszczone na stronie Facebook.
  4. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu Świetlicy w zakresie Standardów Ochrony Małoletnich jest Kierownik Świetlicy. Każdy pracownik składa pisemne oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami – załącznik nr 1.
  5. Kierownik zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami, obowiązującymi w Świetlicy.
  6. Osoba, o której mowa w ust. 4 bierze udział w rekrutacji pracowników i w jej trakcie ocenia przygotowanie kandydata do pracy z dziećmi małoletnimi.
  7. Osoba, o której mowa w ust. 4 jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
  8. Kierownik powołuje zespół ds. aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich, składający się z pracowników Świetlicy.
  9. Zespół monitoruje zmiany w prawie i dokonuje aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich nie rzadziej niż raz na dwa lata, a w sytuacji zmiany przepisów niezwłocznie po ich wejściu w życie.
  10. Każdy pracownik/współpracownik przed dopuszczeniem do realizacji obowiązków podaje dane osobowe, które następnie służą Świetlicy do wykonania obowiązku określonego
    w art. 21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i sprawdzenia pracownika/współpracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle seksualnym. Sprawdzenie dotyczy także osób poniżej 18 roku życia.
    W aktach osobowych pracownika/współpracownika przechowuje się wydruk pierwszego oraz ostatniego sprawdzenia osoby w Rejestrze. Osoba figurująca w Rejestrze nie może zostać zatrudniona. Zakres danych osobowych potrzebnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze znajduje się w załączniku nr 3. Ponadto przedkłada KRK zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczościom na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz oświadczenia zgodnie z art. 21 ust. 4 i 5 tej samej ustawy. Za realizację obowiązku odpowiada Proboszcz Parafii, który może upoważnić do tego kierownika świetlicy.
  11. Poza sprawdzeniem figurowania osoby w Rejestrze każdy pracownik/współpracownik powyżej 17 roku życia podpisuje oświadczenie – załącznik nr 4.

 

Rozdział VI

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

§ 7.

 

  1. Wszelkie dokumenty (np. notatki służbowe, notatki z rozmów, kopie dokumentacji) dotyczące interwencji sporządza się w Świetlicy w formie papierowej – załącznik 6. Możliwym jest przechowywanie otrzymanej dokumentacji na nośnikach elektronicznych (płyta cd, pendrive).
  2. Dokumenty przechowuje się przez okres 5 lat od dnia zakończenia interwencji, w specjalnie przeznaczonej, wydzielonej części archiwum Świetlicy.
  3. Oświadczenia personelu o zapoznaniu się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich włącza się do akt osobowych pracownika.

 

Rozdział VII

Wymogi dotyczące zasad korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

§ 8.

 

  1. Dzieci na terenie Świetlicy nie mają samodzielnego dostępu do Internetu.
  2. Używanie przez wychowanków telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych z dostępem do internetu jest zabronione. Na terenie świetlicy jest wyznaczone miejsce, w którym przechowywane są telefony dzieci pod nadzorem wychowawcy.
  3. W uzasadnionych przypadkach wychowanek może użyć telefonu, ale musi wcześniej zgłosić ta potrzebę wychowawcy korzystając z urządzenia w obecności wychowawcy.
  4. W momencie wprowadzenia możliwości korzystania przez dzieci z Internetu na terenie Świetlicy, zostaną podjęte działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
  5. Wykonywanie zdjęć, nagrywanie wideo, czy dźwięku w obrębie świetlicy, a także ich rozpowszechnianie w sieci jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą wychowawcy oraz osób, które są nagrywane, fotografowane.

 

 

 

 

Rozdział VIII

Zasady ochrony danych osobowych dziecka

§ 9.

 

      1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
      2. Pracownik Świetlicy ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowanie w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
      3. Dane osobowe dziecka są udostępnione wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

 

Rozdział IX

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi

§ 10.

 

  1. Podopieczni mają prawo do życia i przebywania w bezpiecznym środowisku, także
    w Świetlicy. Pracownicy chronią wychowanków i zapewniają im bezpieczeństwo.
  2. Dzieci mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania określonych w niniejszych Standardach.
  3. Podopieczni uznają prawo innych wychowanków do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie naruszają praw innych – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
  4. Zachowanie i postępowanie podopiecznych wobec kolegów/innych osób nie narusza ich poczucia godności osobistej. Podopieczni są zobowiązani do respektowania praw
    i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania, do poszukiwań, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
  5. Kontakty między podopiecznymi cechuje zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
  6. Podopieczni budują wzajemne relacje poprzez niwelowanie konkurencyjności między sobą w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły, rozwiązywanie problemów i konfliktów między sobą. Akceptują i szanują siebie nawzajem.
  7. Podopieczni okazują zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferują im pomoc. Nie szydzą z ich słabości, nie wyśmiewają, nie krytykują.
  8. W kontaktach między sobą podopieczni nie mogą zachowywać się prowokacyjnie.
  9. Podopieczni mają prawo do własnych poglądów oraz wyrażania ich, pod warunkiem,
    że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
  10. Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród podopiecznych nigdy nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiona. Podopieczni nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy wobec innych podopiecznych.
  11. Dzieci mają obowiązek przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania pracowników Świetlicy o zaistniałych zagrożeniach.
  12. Jeśli podopieczny jest świadkiem stosowania przez innego podopiecznego/podopiecznych jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np: pomaga ofierze, chroni ją, szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej (pracownicy świetlicy, proboszcz, inna zaufana osoba dorosła)
  13. Wszyscy podopieczni znają obowiązujące w świetlicy procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwa innych podopiecznych, gdzie i do kogo dorosłego mogą się w szkole zwrócić o pomoc.
  14. Jeśli podopieczny stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w Świetlicy pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

 

§ 11.

Niedozwolone zachowania podopiecznych w Świetlicy

 

  1. Stosowanie agresji i przemocy wobec podopiecznych/innych osób:
  1. agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:
  1. bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie,
  2. wymuszenia,
  3. napastowanie seksualne,
  4. nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą,
  5. fizyczne zaczepki,
  6. zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań,
  7. rzucanie w kogoś przedmiotami;
  1. agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.:
  1. obelgi, wyzwiska,
  2. wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary,
  3. bezpośrednie obrażanie ofiary,
  4. plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary,
  5. groźby;

2) agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:

  1. poniżanie,
  2. wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie,
  3. pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu),
  4. wulgarne gesty,
  5. śledzenie/szpiegowanie,
  6. obraźliwe SMSy i MMSy,
  7. wiadomości na forach internetowych lub tzw. pokojach do czatowania,
  8. telefony i e-maile zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające),
  9. niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary,
  10. straszenie,
  11. szantażowanie.
  1. Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w Świetlicy, np. rzucanie kamieniami, przynoszenie do Świetlicy ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), używanie ognia na terenie Świetlicy.
  2. Nieuzasadnione, bez zgody pracownika Świetlicy, opuszczanie sali.
  3. Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw organizowanych w Świetlicy i przez Świetlicę. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu swojemu i innych.
  4. Uleganie nałogom, np. palenie papierosów, picie alkoholu.
  5. Rozprowadzanie i stosowanie narkotyków/środków odurzających.
  6. Niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w Świetlicy.
  7. Używanie wulgaryzmów w Świetlicy.
  8. Celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności Świetlicy.
  9. Kradzież/przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności Świetlicy.
  10. Wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy od uczniów.
  11. Wysługiwanie się innymi podopiecznymi w zamian za korzyści materialne.
  12. Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami. Udział w bójce.
  13. Szykanowanie podopiecznych lub innych osób z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.
  14. Niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów (bicie, wyzywanie, dokuczanie).
  15. Znęcanie się (współudział w znęcaniu się nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie).
  16. Aroganckie/niegrzeczne zachowanie wobec kolegów, wulgaryzmy. Kłamanie, oszukiwanie kolegów/innych osób w Świetlicy.
  17. Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych podopiecznych/osób bez ich zgody.
  18. Upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób.
  19. Stosowanie wobec innych uczniów/innych osób różnych form cyberprzemocy.

Rozdział X

Postanowienia końcowe

§ 12.

 

  1. Dokument ten został opracowany przez zespół pracowników Świetlicy „Pod Tęczą” prowadzonej przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim.
  2. Osoba wskazana przez Proboszcza Parafii, raz w roku przeprowadza ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich – załącznik nr 7.
  3. Pozostałe zasady bezpieczeństwa ujęte w niniejszym dokumencie reguluje dokumentacja funkcjonująca w Świetlicy oraz zakresy kompetencji pracowników zatrudnionych
    w Świetlicy.

 

Załącznik nr 1

 

 

..................................................

(miejscowość, data)

..................................................

(imię i nazwisko pracownika)

 

..................................................

(stanowisko)

 

 

 

 

Oświadczenie pracownika

 

W związku z art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym w brzmieniu od 15 lutego 2024 r. (t. j. Dz.U. z 2023 poz. 1304 ze zm.) oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich wprowadzonymi
w placówce, której jestem pracownikiem.

 

 

 

………………………………..

(podpis pracownika)

 

 

Załącznik nr 1

OŚWIADCZENIE

 

Ja niżej podpisana/y oświadczam, że zapoznałam/łem się ze Standardami ochrony małoletnich
w Świetlicy „Pod Tęczą” prowadzonej przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Gorzowie Wielkopolskim
i przyjmuję ją do realizacji

 

Lp.

Imię i nazwisko

Podpis

1.

2.

3.

4.

5.

6.

 

Załącznik nr 2

 

 

KARTA INTERWENCJI

 

Imię i nazwisko dziecka

Przyczyna interwencji
(forma krzywdzenia)

Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

Opis działań podjętych przez pracowników Świetlicy

Data

Działanie

 

 

Spotkania z opiekunami dziecka

Data

Opis spotkania

Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

  • Zawiadomienie Policji
  • Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
  • Wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
  • Inny rodzaj interwencji. Jaki?

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji

Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli instytucja uzyskała informacje o wynikach/działania placówki/ działania rodziców

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3

 

 

Zakres danych pracownika/współpracownika niezbędnych do sprawdzenia
w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym




Imię i nazwisko: ………………………………………………………………………………………

Data urodzenia: ……………………………………………………………………………………….

Pesel: ……………………………………………….………………………………………………….

Nazwisko rodowe: …………………………….………………………………………………………

Imię ojca: ……………………………………….……………………………………………………..

Imię matki: …………………………………….………………………………………………………

Załącznik nr 4

 

 

Miejscowość,..............................

 

 

Oświadczenie

 

 

............................................................................................ legitymująca/y się dowodem osobistym o nr ................................... oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne (w tym postępowanie przygotowawcze), ani dyscyplinarne w tym zakresie.

 

 

 

 

.......................................................

 

podpis

Załącznik nr 5

 

 

 

..................................................

(miejscowość, data)

 

 

NOTATKA ZE ZDARZENIA

 

Imię i nazwisko dziecka ………………………………………………………………………

 

Opis sytuacji, zdarzenia:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

……………………………………….

Czytelny podpis pracownika

Załącznik nr 6

 

REJESTR ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO

 

 

Lp.

Opis zdarzenia

Podjęte czynności

Czy miała miejsce interwencja organów zewnętrznych (policji prokuratury).

Opis podjętych przez organy zewnętrzne czynności

1.

2.

3.

4.

5.

Załącznik nr 7

 

MONITORING STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW ŚWIETLICY

 

Lp.

Odpowiedz na poniższe pytania

Tak

Nie

1.

Czy znasz Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w Świetlicy?

2.

Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndromy krzywdzonego dziecka?

3.

Czy wiesz w jaki sposób zareagować na symptomy krzywdzenia dziecka?

4.

Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz w pozostałych regulaminach i procedurach przez pracownika?

5.

Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi w Świetlicy, Standardami ochrony małoletnich? (Jeżeli tak, opisz je poniżej)

 

6.

Jakie punkty/zagadnienia należałoby do niej włączyć? Dlaczego? Jakie regulacje proponujesz? (Jeżeli tak, opisz je poniżej)

 

7.

Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane jako trudne lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych powodów? (Jeżeli tak, opisz je poniżej)

 

8.

Czy jakieś punkty/zagadnienia należałoby usunąć? Jakie? Dlaczego? (Jeżeli tak, opisz je poniżej)