APEL
KATOLICKICH BISKUPÓW POLSKI I UKRAINY
O POSZUKIWANIE DIALOGU I POROZUMIENIA
W CELU ZAŻEGNANIA NIEBEZPIECZEŃSTWA DZIAŁAŃ WOJENNYCH
Z
niepokojem przyjmujemy informacje o tym, iż ostatnie serie rozmów między Rosją
a Zachodem nie doprowadziły do porozumienia. W swoich wystąpieniach przywódcy
wielu państw wskazują na zwiększanie presji ze strony rosyjskiej wobec Ukrainy,
u której granic masowo gromadzone jest uzbrojenie i wojsko. Okupacja Donbasu i Krymu dowiodły, iż Federacja Rosyjska -
naruszając suwerenność państwową i integralność terytorialną Ukrainy - odnosi
się w sposób lekceważący do obowiązujących zasad prawa międzynarodowego. Zaistniała
zaś sytuacja jest dla krajów Europy środkowo-wschodniej oraz całego kontynentu
europejskiego wielkim zagrożeniem, które może zniszczyć dotychczasowy dorobek
wielu pokoleń budujących pokojowy ład i jedność Europy.
1.
Reżimy totalitarne XX wieku przyniosły światu tragiczne doświadczenia
wojen oraz terroru politycznego, lekceważąc autorytet Boga. W imię fałszywych
ideologii skazywano na zagładę całe narody, niszczono poszanowanie godności
osoby ludzkiej a istotę sprawowania władzy politycznej sprowadzano wyłącznie do
przemocy.
Także
i dzisiaj chcemy wyraźnie podkreślić, iż każda wojna jest nieszczęściem i nie
może być nigdy odpowiednim sposobem rozwiązywania problemów międzynarodowych.
Nigdy nim nie była i nigdy nie będzie, ponieważ rodzi ona nowe, poważniejsze
konflikty. Gdy wybucha wojna, staje się „bezsensowną rzezią”, „ryzykiem, od
którego nie ma odwrotu”, która niszczy teraźniejszość i zagraża przyszłości
ludzi: „Przez pokój nic nie ginie, przez wojnę można utracić wszystko”. W
ostatecznym rozrachunku wojna jest zawsze porażką ludzkości. Jest wyrazem
barbarzyństwa i całkiem nieskutecznym narzędziem rozwiazywania nieporozumień.
Papież Paweł VI podczas swojego
wystąpienia na Sesji Konferencji Rozbrojeniowej ONZ w 1978 r. nazwał wojnę
„irracjonalnym i niemożliwym do zaakceptowania środkiem regulowania sporów
między państwami”.
„Wszelkie
działania wojenne, zmierzające bez żadnej różnicy do zniszczenia całych miast
lub też większych połaci kraju z ich mieszkańcami, są zbrodnią przeciw Bogu i
samemu człowiekowi, zasługującą na stanowcze i natychmiastowe potępienie” (Gaudium et spes, 80).
„Działania
w sposób zamierzony sprzeczne z prawem narodów i jego powszechnymi zasadami,
podobnie jak nakazujące je zarządzenia, są zbrodniami. Nie wystarczy ślepe
posłuszeństwo, by usprawiedliwić tych, którzy się im podporządkowują. Zagłada
ludu, narodu czy mniejszości etnicznej powinna być potępiona jako grzech
śmiertelny. Istnieje moralny obowiązek stawiania oporu rozkazom, które nakazują
ludobójstwo (KKK 2313).
2. Poszukiwanie alternatywnych wobec
wojny sposobów rozwiązywania międzynarodowych konfliktów stało się dzisiaj
niezwłoczną potrzebą, gdyż przerażająca siła narzędzi zniszczenia dostępnych
nawet średnim i małym mocarstwom, oraz coraz silniejsze powiązania istniejące
między narodami całej ziemi utrudniają dziś czy wręcz praktycznie
uniemożliwiają ograniczenie skutków konfliktu. Nauczeni doświadczeniem
poprzednich pokoleń zwracamy się więc z
apelem do rządzących o powstrzymanie się od działań wojennych. Zachęcamy
przywódców do niezwłocznego wycofania się z drogi stawiania ultimatum i
wykorzystywania innego państwa, jako karty przetargowej. Wszelkie rozbieżności
interesów winny być rozwiązywane nie przy użyciu broni, ale na drodze
porozumień . Wspólnota międzynarodowa winna solidarnie połączyć swoje wysiłki i
aktywnie wesprzeć wszystkimi możliwymi sposobami będące w zagrożeniu
społeczeństwo.
3. W imieniu własnym i naszych wspólnot
przypominamy, iż „popieranie pokoju w świecie jest nieodłącznym elementem
posłannictwa, przez które Kościół kontynuuje zbawcze dzieło Chrystusa na ziemi.
Kościół jest bowiem „w Chrystusie ‘sakramentem’, czyli znakiem i narzędziem
pokoju w świecie i dla świata. Budowanie prawdziwego pokoju jest wyrazem
chrześcijańskiej wiary w miłość Boga do każdego człowieka. Z wyzwalającej wiary
w miłość Boga pochodzi nowa wizja świata i nowy sposób podejścia do bliźniego,
niezależnie od tego, czy jest on pojedynczą osobą, czy całym narodem: to wiara
natchniona przez pokój, który Chrystus pozostawił swoim uczniom (J 14,27),
przemienia i odnawia życie (KNSK, 516). Fundamentem relacji międzyludzkich
kultury judeochrześcijańskiej są wartości: wiary, nadziei i miłości a także
prawdy, piękna i dobra bez których nie ma i nie będzie trwałej pokojowej
przyszłości. Obecna sytuacja, domaga się od chrześcijan tradycji wschodniej i
zachodniej pełnej odpowiedzialności za teraźniejszość i przyszłość naszego
kontynentu oraz gotowości ponoszenia ofiar w obronie wspólnoty rodzinnej,
narodowej i państwowej.
4. W związku z tym zapraszamy wszystkich
do połączenia się we wspólnej modlitwie: „Boże ojców naszych, wielki i
miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest
pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna
swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną
rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
Usłysz
krzyk wszystkich Twoich dzieci, udręczone błaganie całej ludzkości. Niech już
nie będzie więcej wojny – złej przygody, z której nie ma odwrotu, niech już nie
będzie więcej wojny – kłębowiska walki i przemocy. Spraw, niech ustanie wojna
[…], która zagraża Twoim stworzeniom na niebie, na ziemi i w morzu.
Z
Maryją, Matką Jezusa i naszą, błagamy Cię, przemów do serc ludzi
odpowiedzialnych za losy narodów. Zniszcz logikę odwetów i zemsty, a poddaj
przez Ducha Świętego nowe rozwiązania wielkoduszne i szlachetne, w dialogu i
cierpliwym wyczekiwaniu – bardziej owocne niż gwałtowne działania wojenne.
Ojcze,
obdarz nasze czasy dniami pokoju. Niech już nie będzie więcej wojny. Amen. (św.
Jan Paweł II).
Arcybiskup Większy
Światosław Szewczuk
Zwierzchnik Ukraińskiego
Kościoła Greckokatolickiego
Arcybiskup Stanisław
Gądecki
Przewodniczący
Konferencji Episkopatu Polski
Arcybiskup Mieczysław
Mokrzycki
p.o. Przewodniczącego
Konferencji Episkopatu Ukrainy
Arcybiskup Eugeniusz Popowicz
Metropolita
Przemysko-Warszawski
Kościoła Greckokatolickiego
w Polsce
APEL
KATOLICKICH BISKUPÓW POLSKI I UKRAINY
O POSZUKIWANIE DIALOGU I POROZUMIENIA
W CELU ZAŻEGNANIA NIEBEZPIECZEŃSTWA DZIAŁAŃ WOJENNYCH
Z
niepokojem przyjmujemy informacje o tym, iż ostatnie serie rozmów między Rosją
a Zachodem nie doprowadziły do porozumienia. W swoich wystąpieniach przywódcy
wielu państw wskazują na zwiększanie presji ze strony rosyjskiej wobec Ukrainy,
u której granic masowo gromadzone jest uzbrojenie i wojsko. Okupacja Donbasu i Krymu dowiodły, iż Federacja Rosyjska -
naruszając suwerenność państwową i integralność terytorialną Ukrainy - odnosi
się w sposób lekceważący do obowiązujących zasad prawa międzynarodowego. Zaistniała
zaś sytuacja jest dla krajów Europy środkowo-wschodniej oraz całego kontynentu
europejskiego wielkim zagrożeniem, które może zniszczyć dotychczasowy dorobek
wielu pokoleń budujących pokojowy ład i jedność Europy.
1.
Reżimy totalitarne XX wieku przyniosły światu tragiczne doświadczenia
wojen oraz terroru politycznego, lekceważąc autorytet Boga. W imię fałszywych
ideologii skazywano na zagładę całe narody, niszczono poszanowanie godności
osoby ludzkiej a istotę sprawowania władzy politycznej sprowadzano wyłącznie do
przemocy.
Także
i dzisiaj chcemy wyraźnie podkreślić, iż każda wojna jest nieszczęściem i nie
może być nigdy odpowiednim sposobem rozwiązywania problemów międzynarodowych.
Nigdy nim nie była i nigdy nie będzie, ponieważ rodzi ona nowe, poważniejsze
konflikty. Gdy wybucha wojna, staje się „bezsensowną rzezią”, „ryzykiem, od
którego nie ma odwrotu”, która niszczy teraźniejszość i zagraża przyszłości
ludzi: „Przez pokój nic nie ginie, przez wojnę można utracić wszystko”. W
ostatecznym rozrachunku wojna jest zawsze porażką ludzkości. Jest wyrazem
barbarzyństwa i całkiem nieskutecznym narzędziem rozwiazywania nieporozumień.
Papież Paweł VI podczas swojego
wystąpienia na Sesji Konferencji Rozbrojeniowej ONZ w 1978 r. nazwał wojnę
„irracjonalnym i niemożliwym do zaakceptowania środkiem regulowania sporów
między państwami”.
„Wszelkie
działania wojenne, zmierzające bez żadnej różnicy do zniszczenia całych miast
lub też większych połaci kraju z ich mieszkańcami, są zbrodnią przeciw Bogu i
samemu człowiekowi, zasługującą na stanowcze i natychmiastowe potępienie” (Gaudium et spes, 80).
„Działania
w sposób zamierzony sprzeczne z prawem narodów i jego powszechnymi zasadami,
podobnie jak nakazujące je zarządzenia, są zbrodniami. Nie wystarczy ślepe
posłuszeństwo, by usprawiedliwić tych, którzy się im podporządkowują. Zagłada
ludu, narodu czy mniejszości etnicznej powinna być potępiona jako grzech
śmiertelny. Istnieje moralny obowiązek stawiania oporu rozkazom, które nakazują
ludobójstwo (KKK 2313).
2. Poszukiwanie alternatywnych wobec
wojny sposobów rozwiązywania międzynarodowych konfliktów stało się dzisiaj
niezwłoczną potrzebą, gdyż przerażająca siła narzędzi zniszczenia dostępnych
nawet średnim i małym mocarstwom, oraz coraz silniejsze powiązania istniejące
między narodami całej ziemi utrudniają dziś czy wręcz praktycznie
uniemożliwiają ograniczenie skutków konfliktu. Nauczeni doświadczeniem
poprzednich pokoleń zwracamy się więc z
apelem do rządzących o powstrzymanie się od działań wojennych. Zachęcamy
przywódców do niezwłocznego wycofania się z drogi stawiania ultimatum i
wykorzystywania innego państwa, jako karty przetargowej. Wszelkie rozbieżności
interesów winny być rozwiązywane nie przy użyciu broni, ale na drodze
porozumień . Wspólnota międzynarodowa winna solidarnie połączyć swoje wysiłki i
aktywnie wesprzeć wszystkimi możliwymi sposobami będące w zagrożeniu
społeczeństwo.
3. W imieniu własnym i naszych wspólnot
przypominamy, iż „popieranie pokoju w świecie jest nieodłącznym elementem
posłannictwa, przez które Kościół kontynuuje zbawcze dzieło Chrystusa na ziemi.
Kościół jest bowiem „w Chrystusie ‘sakramentem’, czyli znakiem i narzędziem
pokoju w świecie i dla świata. Budowanie prawdziwego pokoju jest wyrazem
chrześcijańskiej wiary w miłość Boga do każdego człowieka. Z wyzwalającej wiary
w miłość Boga pochodzi nowa wizja świata i nowy sposób podejścia do bliźniego,
niezależnie od tego, czy jest on pojedynczą osobą, czy całym narodem: to wiara
natchniona przez pokój, który Chrystus pozostawił swoim uczniom (J 14,27),
przemienia i odnawia życie (KNSK, 516). Fundamentem relacji międzyludzkich
kultury judeochrześcijańskiej są wartości: wiary, nadziei i miłości a także
prawdy, piękna i dobra bez których nie ma i nie będzie trwałej pokojowej
przyszłości. Obecna sytuacja, domaga się od chrześcijan tradycji wschodniej i
zachodniej pełnej odpowiedzialności za teraźniejszość i przyszłość naszego
kontynentu oraz gotowości ponoszenia ofiar w obronie wspólnoty rodzinnej,
narodowej i państwowej.
4. W związku z tym zapraszamy wszystkich
do połączenia się we wspólnej modlitwie: „Boże ojców naszych, wielki i
miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest
pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna
swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną
rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
Usłysz
krzyk wszystkich Twoich dzieci, udręczone błaganie całej ludzkości. Niech już
nie będzie więcej wojny – złej przygody, z której nie ma odwrotu, niech już nie
będzie więcej wojny – kłębowiska walki i przemocy. Spraw, niech ustanie wojna
[…], która zagraża Twoim stworzeniom na niebie, na ziemi i w morzu.
Z
Maryją, Matką Jezusa i naszą, błagamy Cię, przemów do serc ludzi
odpowiedzialnych za losy narodów. Zniszcz logikę odwetów i zemsty, a poddaj
przez Ducha Świętego nowe rozwiązania wielkoduszne i szlachetne, w dialogu i
cierpliwym wyczekiwaniu – bardziej owocne niż gwałtowne działania wojenne.
Ojcze,
obdarz nasze czasy dniami pokoju. Niech już nie będzie więcej wojny. Amen. (św.
Jan Paweł II).
Arcybiskup Większy
Światosław Szewczuk
Zwierzchnik Ukraińskiego
Kościoła Greckokatolickiego
Arcybiskup Stanisław
Gądecki
Przewodniczący
Konferencji Episkopatu Polski
Arcybiskup Mieczysław
Mokrzycki
p.o. Przewodniczącego
Konferencji Episkopatu Ukrainy
Arcybiskup Eugeniusz Popowicz
Metropolita
Przemysko-Warszawski
Kościoła Greckokatolickiego
w Polsce
Biskup
Nił Łuszczak
Administrator Apostolski
sede vacante
Greckokatolickiej Eparchii Mukaczewskiej
sui iuris
Kijów – Warszawa – Lwów – Użhorod, dnia 24 sty Nił Łuszczak
Administrator Apostolski
sede vacante
Greckokatolickiej Eparchii Mukaczewskiej
sui iuris
Kijów – Warszawa – Lwów – Użhorod, dnia 24 sty